Svensk dagligvarehandel falder med 7 procent

De svenske dagligvarebutikkers salg er faldet mere end 7 procent.
Foto: Jacob Ehrbahn
Foto: Jacob Ehrbahn

De svenske dagligvarebutikker mister salg, selv om salgsudviklingen ved første øjekast ser positiv ud, skriver Dagligvarehandlen.

Prisstigningerne på mad og ikke-alkoholiske drikkevarer er fortsat historisk høj og udgjorde ifølge Sveriges Statistiska Centralbyrås Konsumentprisindeks 16,1 pct. i september.

Det betyder, at den priskorrigerede salgsudvikling i dagligvarehandlen kan estimeres til minus 7,4 pct.

”Inflationen er fortsat rekordhøj, og fødevarepriserne fortsætter med at stige. Den underliggende inflation af råvarer, brændstof og elektricitet er en drivende faktor i de stigende fødevarepriser. Derudover bliver de direkte omkostninger på butiksniveau også ramt, det bliver simpelthen dyrere at drive butik,” siger Karin Brynell, adm. direktør i Svensk Dagligvaruhandel, ifølge Dagligvarehandlen.

De fysiske butikkers salg steg i september med 9,6 pct. i forhold til samme måned sidste år. E-handelssalget faldt i løbet af samme måned med 7,4 pct. Levering af dagligvarer faldt med 4,5 pct. og afhentning i butikker med 10,6 pct.

Jem & Fix udvider butiksnettet i Sverige

Thansen åbner i Sverige – skal på sigt overgå den danske forretning

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også