Svensk dagligvarehandel falder med 7 procent
![Foto: Jacob Ehrbahn](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article14515538.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7n9uanmjuzp1igtjrn5i.jpg)
De svenske dagligvarebutikker mister salg, selv om salgsudviklingen ved første øjekast ser positiv ud, skriver Dagligvarehandlen.
Prisstigningerne på mad og ikke-alkoholiske drikkevarer er fortsat historisk høj og udgjorde ifølge Sveriges Statistiska Centralbyrås Konsumentprisindeks 16,1 pct. i september.
Det betyder, at den priskorrigerede salgsudvikling i dagligvarehandlen kan estimeres til minus 7,4 pct.
”Inflationen er fortsat rekordhøj, og fødevarepriserne fortsætter med at stige. Den underliggende inflation af råvarer, brændstof og elektricitet er en drivende faktor i de stigende fødevarepriser. Derudover bliver de direkte omkostninger på butiksniveau også ramt, det bliver simpelthen dyrere at drive butik,” siger Karin Brynell, adm. direktør i Svensk Dagligvaruhandel, ifølge Dagligvarehandlen.
De fysiske butikkers salg steg i september med 9,6 pct. i forhold til samme måned sidste år. E-handelssalget faldt i løbet af samme måned med 7,4 pct. Levering af dagligvarer faldt med 4,5 pct. og afhentning i butikker med 10,6 pct.
Jem & Fix udvider butiksnettet i Sverige
Thansen åbner i Sverige – skal på sigt overgå den danske forretning
Relaterede artikler
Omsætningen banker i vejret i svensk detailkoncern
For abonnenter