Supermarkedets prisskilte står til at blive varmt valgtema

SF’s forslag om en hasteundersøgelse af supermarkedskædernes prisstigninger bliver både kaldt en ”gratis omgang” og en ”god ide” blandt politiske aktører og interesseorganisationer. Én ting er der enighed om: Temaet ventes at blive centralt i valgkampen.
Foto: Linda Johansen
Foto: Linda Johansen

”Jeg synes, det virker, som om man vil prøve at finde en syndebuk.”

Sådan lyder svaret fra Venstres erhvervsordfører, Torsten Schack Pedersen, efter SF onsdag gik ud med et forslag om at sætte to mio. kr. af til en hasteundersøgelse af de høje fødevarepriser.

Dermed vil partiet sikre, at prisstigningerne er baseret på ”reelle ekstraomkostninger” – og at regeringens inflationspakker ikke uberettiget ender i supermarkedernes kasseapparater.

Ideen om at sætte Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i gang med at undersøge sagerne, vækker dog ikke stor begejstring hos Venstres Torsten Schack Pedersen.

”Jeg anerkender fuldt ud, at det er rigtig dyrt at handle ind, men man skal ikke foregøgle danskerne, at problemet går væk ved at lave en rapport. Det er alle steder, fødevarepriserne er steget markant, og det er der ikke et quick fix på.” siger han til DetailWatch.

”Konkurrencen er generelt hård på det danske detail- og dagligvaremarked, og vi ser også, at der bliver kørt tilbud og priskampagner, som forbrugerne bruger rigtig meget.”

Torsten Schack Pedersen, Venstres erhvervsordfører | Foto: Jens Dresling
Torsten Schack Pedersen, Venstres erhvervsordfører | Foto: Jens Dresling

SF: Store spillere skal kigges efter i krogene

Den udlægning af konkurrencebilledet er SF imidlertid ikke enig i.

”Jeg ville ikke være så bekymret, hvis det var et helt frit marked med stor grad af konkurrence, men det er der netop ikke,” siger erhvervsordfører for SF, Lisbeth Bech-Nielsen.

”Vi har ikke 100 forskellige konkurrerende slagterier eller 100 detailhandelskæder. Vores fødevaresektor er præget af nogle meget store virksomheder, der har dominerende stillinger på markedet, hvilket gør det endnu vigtigere at holde øje med priserne.”

Derfor mener hun også, der er en forståelse for, at man bliver kigget efter i krogene. Og det skal ifølge SF ske ved at sætte ekstra ressourcer af til formålet hos konkurrencemyndighederne.

”Vi har ikke instruktionsbeføjelser og skal heller ikke have det over konkurrencemyndighederne. Men vi siger til dem og erhvervsministeren, at vi har sat penge af til det, fordi vi synes, det er vigtigt at få en hasteundersøgelse af de stigende fødevarepriser,” siger Lisbeth Bech-Nielsen.

Hvad skal der så ske, hvis de finder noget?

”Hvis konkurrencemyndighederne finder steder, hvor nogen har en dominerende stilling på markedet og har hævet priserne kunstigt meget – altså mere end hvad der retfærdiggøres af udefrakommende faktorer – så kan det jo i sidste ende være ulovligt.”

Lisbeth Bech-Nielsen, erhvervsordfører, SF | Foto: Jens Dresling
Lisbeth Bech-Nielsen, erhvervsordfører, SF | Foto: Jens Dresling

Valgtema, der ”presser danskerne benhårdt”

Selvom SF og Venstre afviger fra hinanden, når det gælder løsninger, er de to partier enige om, at fødevarepriserne bliver et stort tema ved det kommende Folketingsvalg.

”For det er noget, der presser danskerne benhårdt,” siger Torsten Schack Pedersen.

”Det gælder både fødevarepriser og energipriser. Men man skal tænke sig grundigt om og ikke bare brænde milliarder af i hjælpechecks, for det kan puste endnu mere til inflationen,” tilføjer han.

I stedet vil Venstre skrue ned for skatter og afgifter.

”Regeringen har (ifølge Venstres opgørelse, red.) sat skatten op fyrre gange med over 10 mia. kr. i alt. Det er penge, der trukket ud af danskernes privatøkonomi, så der er brug for en anderledes økonomisk politik, hvor forbrugerne får lov til at beholde flere af deres egne penge,” siger Torsten Schack Pedersen.

Råd: ”God ide” i en ekstraordinær situation

Hos Forbrugerrådet Tænk hilser politisk chef Uffe Rabe Krag SF’s forslag velkomment.

”Vi er enige med SF i, at det er så ekstraordinære stigninger i en situation med den højeste inflation i 40 år, at det helt klart kunne være godt at få undersøgt.”

”Der er ingen tvivl om, at konkurrencemyndighederne i forvejen har et skarpt øje på det her, men de har selvfølgelig også et begrænset antal ressourcer. Så det her vil også være et signal til dem om, at her er noget, de skal prioritere,” siger han.

Forbrugerorganisationen selv vil dog have blikket skarpt rettet mod, om forbrugerpriserne falder, når inflationen forhåbentlig aftager.

”Vi har tidligere set eksempler på, at priserne ikke falder tilsvarende eller i hvert fald med en vis forsinkelse. Det skulle de gerne, ellers er det i hvert fald et tegn på at konkurrencen ikke virker,” siger Uffe Rabe Krag.

Politisk chef i Forbrugerrådet Tænk, Uffe Rabe Krag | Foto: Forbrugerrådet Tænk
Politisk chef i Forbrugerrådet Tænk, Uffe Rabe Krag | Foto: Forbrugerrådet Tænk

I Dansk Erhverv er branchedirektør Henrik Hyltoft også åben for SF’s forslag – men mest for at undgå løse spekulationer i debatten.

”For vores skyld kan de lave lige så mange undersøgelser, de vil, og det er klart også vores indtryk, at der ikke er nogen, der ikke vil lægge alt frem i forhold til at skabe transparens,” siger Henrik Hyltoft, der dog stiller sig meget skeptisk over for, om der er noget at komme efter.

”De meldinger, vi får fra vores medlemmer, er ret entydige, at de ikke får dækket de meromkostninger ind, de har, på grund af udviklingen. Derfor ser jeg det (SF’s forslag, red.) også lidt som en gratis omgang.”

Det er for nemt at skyde på dem, der sælger brødet, fordi brødet er blevet for dyrt, mener branchedirektøren, der opfordrer til at se på de underliggende årsager.

”Men det er fint at få noget fakta på bordet, så må vi bare håbe, at dem, der bestiller undersøgelsen, også forholder sig reelt til resultatet,” siger Henrik Hyltoft.

Henrik Hyltoft er branchedirektør i Dansk Erhverv Handel. | Foto: Dansk Erhverv/PR
Henrik Hyltoft er branchedirektør i Dansk Erhverv Handel. | Foto: Dansk Erhverv/PR

I Dansk Erhverv er man heller ikke i tvivl om, at prisstigningerne bliver et centralt tema op til valget.

”Det får 100 pct. opmærksomhed i en valgkamp. Alle skal bruge varme, el og fødevarer, og når det hele stiger i pris, og lønningerne ikke følger med, rammer det virkelig hårdt.”

”Det har også en social slagside, fordi nogle bliver rigtig pressede, og det ser vi allerede reaktioner på i Europa, hvor folk nægter at betale deres regninger,” siger Henrik Hyltoft med henvisning til den britiske kampagne Enough is Enough.

Hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan man ikke forholde sig til det politiske spørgsmål, oplyser kontorchef Niels Enemærke til DetailWatch, men han påpeger, at styrelsen ”naturligvis følger udviklingen i dagligvarepriserne tæt.”

SF vil kulegrave supermarkedernes høje priser

Coops nye prisprogram indvarsler ny normal for supermarkeder

Salling Group forlænger prisloft frem til nytår

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også