Coops nye prisprogram indvarsler ny normal for supermarkeder
Fredag lancerer Coop et nyt priskoncept for Superbrugsen og Kvickly. Investeringen på et tocifret millionbeløb skal tjene sig selv hjem ved at bremse kundesivningen, siger kædedirektør, der vil fastholde programmet, så langt øjet rækker. Konsulent er mere skeptisk over for, om de nye pristiltag, som også Salling Group og Dagrofa arbejder med, er langtidsholdbare.
Forårets accelererende inflation har på få måneder gjort danskerne til målrettede tilbudsjægere og discounthajer, når køleskabet skal fyldes. Det har kostet kunder hos supermarkederne, der har måttet tænke nyt for at matche forbrugernes skærpede prisbevidsthed og begrænse sivningen til discountbutikkerne.
Discountkæden skal gøres lønsom, men Coop vil ikke sætte et årstal på: ”Der ligger en klar plan for, hvordan vores resultater skal udvikle sig i den rigtige retning,” siger kædedirektør.
Han stiftede det københavnske modebrand som 17-årig i 2002 og har siden været kreativ chef, men nu trækker Silas Adler ”i den største respekt for brandet” sig fra alle poster i selskabet.
Den svenskejede kaffekædes flere end 60 cafeer har sammen givet det største overskud i mange år fra forbedret drift. Der er både nyåbninger og lukninger at spore i indeværende år.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
Coop forventer at have en ny kædedirektør for Kvickly og Superbrugsen på plads ”indenfor den nærmeste fremtid,” oplyser koncernen efter ændringer i toppen.
Den tidligere majoritetsejer vil ikke kommentere beløbets størrelse, men afviser snarlig tilbagetrækning: ”Jeg arbejder ikke færre timer eller mindre dedikeret end tidligere,” siger han.