Dagligvarebutikkens lokation er vigtigere end tilbud for forbrugerne

Der skal mere end et godt tilbud til, før forbrugerne ændrer indkøbssted, lyder det fra Henrik Sørensen, der er seniorrådgiver hos markedsanalysevirksomheden Quantic.
Arkivfoto. | Foto: Annika Byrde
Arkivfoto. | Foto: Annika Byrde

Selvom inflationen i øjeblikket påvirker forbrugerne, er det langt fra alle, der ændrer deres indkøbsvaner og -sted for at finde et godt tilbud, skriver Dagligvarehandlen.

I en ny undersøgelse fra markedsanalysevirksomheden Quantic peger forbrugerne på, at de handler mere i discountbutikker og køber flere tilbud på grund af de stigende priser, men priserne kan generelt ikke få forbrugerne til at skifte yndlingsbutik.

”Det er kun omkring 10 pct. af forbrugerne, der går i en anden butik end den vante for at hente en tilbudsvare. Lokationen er fortsat den vigtigste faktor for forbrugerens valg af indkøbssted,” siger Henrik Sørensen, seniorrådgiver og medstifter af Quantic, til Dagligvarehandlen.

Han peger desuden på, at nogle tilbudsvarer som smør, sodavand og skyr ikke længere er så vigtige for forbrugerne, at de gider at køre langt efter dem, da forbrugerne ved, at de samme varer snart vil komme på tilbud i deres faste dagligvarebutik.

Trods faldende råvarepriser vil forbrugerpriserne fortsat stige

Lidl lancerer leje af elbiler i Tyskland og Østrig

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også