Coop sætter ny runde klima-crowdfunding i gang

De første to år har dagligvarekoncernens Klimafunding rejst 4,5 mio. kr. fra forbrugere til at støtte klimavenlige initiativer i omkring 100 danske fødevarevirksomheder. Nu sætter Coop en ny runde i gang.
Virksomheden Pure Dansk rejste i 2020 46.150 kr. til at dyrke flere danske bælgfrugter gennem Coops Klimafunding. | Foto: PR/Pure Dansk
Virksomheden Pure Dansk rejste i 2020 46.150 kr. til at dyrke flere danske bælgfrugter gennem Coops Klimafunding. | Foto: PR/Pure Dansk

Gennem sin egen crowdfunding-platform inviterer dagligvarekoncernen Coop forbrugerne til at støtte danske fødevarevirksomheders klimavenlige tiltag.

Nu indleder Coop en ny runde af workshops, hvor virksomheder kan få rådgivning i grøn omstilling og crowdfunding. De ansøgere, der bliver optaget, får derudover plads på Coops crowdfunding-platform.

”Coop Klimafunding bygger på idéen bag crowdfunding, som handler om at inddrage forbrugerne og give dem mulighed for at handle og investere i konkrete klimatiltag fra danske fødevareproducenter. For producenterne betyder det, at de får hjælp til at løse deres klimaudfordringer og kan gøre det sammen med forbrugerne,” siger Nicolai Jæpelt, chef for Coop Crowdfunding.

I de to år, projektet har eksisteret, har omkring 100 virksomheder deltaget. Heraf har 54 fået finansieret nye tiltag til at reducere deres klimabelastning. Tilsammen er der rejst 4,5 mio. kr. fra mere end 1.600 forbrugere.

Med crowdfunding-projektet arbejder dagligvarekoncernen både for at nedbringe klimaaftrykket fra sine leverandører, der fylder over 90 pct. af Coops samlede emissioner, og på at forny andelstanken.

”Målet er over tid at demokratisere de danske fødevarevirksomheder, adgangen til kapital og udviklingen af danske fødevarer ved at give vores medlemmer medansvar og mulighed for at præge den måde, vi producerer og forbruger på i Danmark,” lyder det på crowdfunding-platformen.

Pisk og gulerod skal hjælpe Coops små leverandører til at nedbringe klimaaftryk

Købmænd peger på modsatrettede interesser i nyt klimamærke

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også