Salget af økologiske varer stiger i Irma

Mere end en tredjedel af Irmas fødevaresalg er nu økologisk trods prisstigninger, men der er fortsat et stykke vej til 2025-målet om en andel på 50 pct.
Jan Larsen, direktør i Irma | Foto: PR / Coop.
Jan Larsen, direktør i Irma | Foto: PR / Coop.

På trods af de seneste måneders prisstigninger på fødevarer, har Coop-kæden Irma øget andelen af salget af økologiske varer, der typisk er lidt dyrere end konventionelle.

Det skriver dagligvarekæden i en pressemeddelelse.

I årets fem første måneder udgjorde økologiske varer 36 pct. af salget, og det er tre procentpoint mere end i samme periode sidste år, skriver Irma, der sidste år satte en målsætning om at nå en andel på 50 pct. i 2025.

”Da vi lavede den målsætning, så verden meget anderledes ud, men vi har besluttet at holde fast, og vi vil fortsat arbejde for at blive den første supermarkedskæde i verden, hvor økologi udgør over halvdelen af salget,” siger direktør for Irma, Jan Larsen.

For at nå i mål med ambitionerne om at hæve andelen af øko-varer i indkøbsvognen håber og forventer Irma, at udbuddet fra leverandørerne vil vokse.

Med til billedet hører, at kunderne i højere grad køber varer fra Irmas eget brand, Irmas Hverdag, der er lidt billigere, skriver selskabet.

Her tilbyder Irma i øjeblikket cirka 270 forskellige basisvarer, hvoraf 75 pct. er økologiske.

Pisk og gulerod skal hjælpe Coops små leverandører til at nedbringe klimaaftryk

Coop: Prisstigninger har ikke fået forbrugerne til at vælge økologi fra

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også