Inflation får marginerne til at svinde ind i amerikanske dagligvarekæmpe

Tårnhøje fragtrater, inflation og stigende lønomkostninger rammer nu den amerikanske dagligvarekæde Costco på bruttomarginen, der i en netop offentliggjort rapport for tredje kvartal svinder ind.
Ifølge Reuters får det nu Costco til at sende prisstigninger på visse fødevarer videre til forbrugerne.
I alt svandt Costcos bruttomarginer ifølge Reuters med 99 basispoint. Omvendt steg den samlede omsætning med 16 pct. til 52,6 mia. dollar i kvartalet – og altså mere end til det forventede niveau på 51,7 mia. dollar.
Costco er ikke den eneste amerikanske dagligvareaktør, der mærker til inflationen. Også Walmart og Target har været ude med advarsler om, at inflationen rammer profitten, eftersom de stigende priser afholder kunderne fra at købe de ikke nødvendige såvel som højmargins-produkter.
Hvor man i eksempelvis Walmart oplever, at kunderne trader ned eller bytter mærkevarer ud med billigere produkter, er det ikke tilfældet i Costco, der står bag private label-mærket Kirkland Signature.
”Vi oplever ikke, at forbrugerne trader ned. Vi ser dog et lille skift i, hvordan folk bruger deres penge i år,” lød det ifølge Reuters fra Costcos viceøkonomichef, Robert Nelson, under et investorkald torsdag.
(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FødevareWatch.)
Walmart og Target er i fokus når amerikanske detailtal præsenteres