Aldi vil skrue op for kravene til velfærd for kyllinger

Den tyske dagligvarekæde droppede i 2020 at sælge turbokyllinger. Nu har Aldi ambitioner om at gå skridtet videre.
Foto: Christian Lykking/ERH
Foto: Christian Lykking/ERH

Så snart leverandørerne kan levere dem, vil Aldi kun sælge kyllinger, der som minimum lever op til den internationale standard European Chicken Commitment (ECC), skriver mediet Dagligvarehandlen.

”Men det kræver, at markedet og producenterne er klar. De danske producenter skal kunne leve op til den stigende efterspørgsel på velfærdskyllinger,” siger Katrine Milman, der er CSR-chef i Aldi Danmark, til Dagligvarehandlen.

Ifølge mediet vil Aldi, når leverandørerne kan levere mængden, først indføre standarden for salget af ferske kyllinger, dernæst på frosne kyllingeprodukter og til sidst på bearbejdede kyllingeprodukter, som blandt andet indebærer kyllingepålæg.

ECC er en række standarder, som en række internationale dyrevelfærdsorganisationer har udarbejdet.

Standarderne drejer sig blandt andet om krav for, hvor mange kyllinger, der må være pr. kvadratmeter, krav om maksimal transporttid på otte timer til slagteri og krav om uafhængig kontrol af velfærden for kyllingerne.

Aldi i top

Dyreværnsforeningen Anima har tirsdag offentliggjort en rapport om kyllingers velfærd i dansk detailhandel. Her ligger Aldi i top i forhold til dyrevelfærd for kyllingerne, mens Lidl følger efter på andenpladsen.

I oktober 2020 valgte Aldi at droppe salget af de såkaldte turbokyllinger, som er blevet kritiseret af dyreværnsorganisationer for at have alvorlige velfærdsproblemer som gangbesvær, organsvigt og øget risiko for sygdom.

I den anden ende af Animas liste ligger Coop, som ifølge Anima primært ligger i bund, fordi Coop fortsat vil sælge turbokyllinger de kommende år.

Dagligvarekoncernen meldte i april ud, at turbokyllinger ikke længere vil være en del af sortimentet i den københavnske kæde Irma.

Det sker som led i Coops plan for at udfase hurtigvoksende kyllinger fra dagligvarekoncernens sortiment i 2025.

Coop øger fokus på dyrevelfærd og dropper kritiseret kød i køledisken

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også