Coop øger fokus på dyrevelfærd og dropper kritiseret kød i køledisken
De 67 supermarkeder i Coops Irma-kæde vil fra maj ikke længere sælge hurtigvoksende kyllingekød. Koncernens plan er at have taget produktet helt af hylderne fra 2025.
Fra starten af maj vil turbokyllinger ikke længere være en del af sortimentet i Coops københavnske kæde Irma.
Det skriver koncernen i en pressemeddelelse.
Det sker som en del af en samlet plan for Coop, hvor man har besluttet at udfase den hurtigvoksende race fra sortimentet fra 2025.
”Irmas kunder er mere kvalitetsbevidste og er vant til, at Irma går forrest. Og selv om vi står i en tid, hvor der bliver mere og mere fokus på pris, så kommer vi kunderne i møde og stopper salget af de kyllinger, der har det korteste liv. Dermed skriver vi et nyt kapitel i en lang række af afgørende forbedringer af dyrevelfærden i Danmark, som Irma har stået for,” siger Irmas kædedirektør, Jan Larsen.
Derudover vil alle kyllinger i koncernens butikker fremover få enten mærkatet ”hurtigere voksende” eller ”langsommere voksende”. Informationen vil være at finde på fersk kylling i Coops egne varemærker i alle Coops kæder i løbet af de kommende måneder.
”Det er en naturlig fortsættelse af vores arbejde gennem mange år med at løfte dyrevelfærden i et tempo, hvor kunderne følger med. Derfor tager vi nu dette skridt, så man kan se direkte på pakken, om der er tale om en hurtigt eller langsommere voksende kylling,” siger Thomas Roland, der er CSR-chef i Coop.
Hurtigtvoksende kyllinger er blevet kritiseret af dyreværnsorganisationer for at have alvorlige velfærdsproblemer som gangbesvær, organsvigt og øget risiko for sygdom.
I løbet af de sidste par år har flere større danske virksomheder påbegyndt en udfasning af de hurtigtvoksende kyllinger. Bl.a. har Salling Group meldt ud, at kyllingeracen fra 2022 ikke længere vil være en del af koncernens faste, ferske sortiment, imens Lidl og Aldi i 2020 sløjfede turbokyllingen fra kølediskene.
(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FødevareWatch.)
Del artikel
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.
Discountkæden skal gøres lønsom, men Coop vil ikke sætte et årstal på: ”Der ligger en klar plan for, hvordan vores resultater skal udvikle sig i den rigtige retning,” siger kædedirektør.
Han stiftede det københavnske modebrand som 17-årig i 2002 og har siden været kreativ chef, men nu trækker Silas Adler ”i den største respekt for brandet” sig fra alle poster i selskabet.
Den svenskejede kaffekædes flere end 60 cafeer har sammen givet det største overskud i mange år fra forbedret drift. Der er både nyåbninger og lukninger at spore i indeværende år.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
Coop forventer at have en ny kædedirektør for Kvickly og Superbrugsen på plads ”indenfor den nærmeste fremtid,” oplyser koncernen efter ændringer i toppen.
Den tidligere majoritetsejer vil ikke kommentere beløbets størrelse, men afviser snarlig tilbagetrækning: ”Jeg arbejder ikke færre timer eller mindre dedikeret end tidligere,” siger han.