En del af Watch Medier

DetailWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
11.04.2022kl. 16.00

Coop øger fokus på dyrevelfærd og dropper kritiseret kød i køledisken

De 67 supermarkeder i Coops Irma-kæde vil fra maj ikke længere sælge hurtigvoksende kyllingekød. Koncernens plan er at have taget produktet helt af hylderne fra 2025.
Irma bliver første kæde i Coop, der ændrer sortimentet af hensyn til dyrevelfærden | Foto: Jørgen Rudbeck
af MANON SKOV BUCH

Fra starten af maj vil turbokyllinger ikke længere være en del af sortimentet i Coops københavnske kæde Irma.

Det skriver koncernen i en pressemeddelelse.

Det sker som en del af en samlet plan for Coop, hvor man har besluttet at udfase den hurtigvoksende race fra sortimentet fra 2025.

”Irmas kunder er mere kvalitetsbevidste og er vant til, at Irma går forrest. Og selv om vi står i en tid, hvor der bliver mere og mere fokus på pris, så kommer vi kunderne i møde og stopper salget af de kyllinger, der har det korteste liv. Dermed skriver vi et nyt kapitel i en lang række af afgørende forbedringer af dyrevelfærden i Danmark, som Irma har stået for,” siger Irmas kædedirektør, Jan Larsen.

Jan Larsen vendte i 2021 tilbage til Irmakæden efter en årrække i Føtx | Foto: PR / Coop
Jan Larsen vendte i 2021 tilbage til Irmakæden efter en årrække i Føtx | Foto: PR / Coop

Derudover vil alle kyllinger i koncernens butikker fremover få enten mærkatet ”hurtigere voksende” eller ”langsommere voksende”. Informationen vil være at finde på fersk kylling i Coops egne varemærker i alle Coops kæder i løbet af de kommende måneder.

”Det er en naturlig fortsættelse af vores arbejde gennem mange år med at løfte dyrevelfærden i et tempo, hvor kunderne følger med. Derfor tager vi nu dette skridt, så man kan se direkte på pakken, om der er tale om en hurtigt eller langsommere voksende kylling,” siger Thomas Roland, der er CSR-chef i Coop.

Hurtigtvoksende kyllinger er blevet kritiseret af dyreværnsorganisationer for at have alvorlige velfærdsproblemer som gangbesvær, organsvigt og øget risiko for sygdom.

I løbet af de sidste par år har flere større danske virksomheder påbegyndt en udfasning af de hurtigtvoksende kyllinger. Bl.a. har Salling Group meldt ud, at kyllingeracen fra 2022 ikke længere vil være en del af koncernens faste, ferske sortiment, imens Lidl og Aldi i 2020 sløjfede turbokyllingen fra kølediskene.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FødevareWatch.)

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Marie Ravn / Ritzau Scanpix
Nyheder

Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider

Den danske designvirksomhed Georg Jensen A/S løftede omsætningen globalt med 6 pct. i fjor – trods salgsdyk i årets sidste kvartal. 
  • Året der gik i detailbranchen: Her er de største historier fra 2022
  • Dansk designfirma med mere end 250 års historie når rekordresultat

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse

For abonnenter

Sille Pedersen og Søren Kirkegaard står bag flere selskaber. Salget tog for alvor fart, da de begyndte at sælge kulørte foldekasser. | Foto: Casper Dalhoff
DetailWatch

Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser

For abonnenter

De største detailselskaber i modebranchen klarer sig ifølge analyse fra Deloitte ekstra godt. | Foto: Joachim Ladefoged
Mode og Velvære

Analyse: Dansk mode står solidt – med lav sigtbarhed og nye krav

For abonnenter

Aldi indledte ophørsudsalget i Danmark 13. januar | Foto: Hella Andersen
DetailWatch

Flere Aldi-butikker melder om udsolgt og lukker før tid

Jesper Lund (t.h.) har været adm. direktør i Lars Larsen Group siden starten af 2020. Jacob Brunsborg (t.v.) er medejer af selskabet sammen med resten af Brunsborg-familien. | Foto: Joachim Ladefoged
DetailWatch

Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem

For abonnenter

Læs også

Ladybox har popsangerinden Medina som brand-ambassadør. Hun har samtidig købt en ejerandel på 9 pct. af virksomheden. | Foto: PR
Mode og Velvære

Kosmetikkasser på abonnement får investering fra Jesper Buch og Jacob Risgaard

Stifterne bag det abonnementsbaserede skønhedskoncept Ladybox har fået en investering på 600.000 kr. fra Jesper Buch og Jacob Risgaard gennem tv-programmet Løvens Hule.

For abonnenter

Fremover vil det ikke være muligt at købe produkter fra Skare Meat Packers hos Salling Group. Arkivfoto. | Foto: Anthon Unger
Dagligvarer

Salling Group har droppet Skare – men sælger fortsat koncernens kød

Fødevarestyrelsen har fundet kød uden sporbarhed og blev i første omgang nægtet adgang til milliardvirksomheden Skare. Meldingen fik prompte landets største dagligvarekæde til at trække stikket.

For abonnenter

Charlotte From har siden 2019 været kædedirektør i BR, efter Salling Group købte brandet fra det konkursramte Top-Toy. | Foto: Stine Rasmussen
DetailWatch

Charlotte From har genoplivet Fætter BR: "Jeg har ikke en raket i baglommen"

For fire år siden overtog Salling Group det konkursramte BR-brand, og siden da har Charlotte From stået i spidsen for at genopbygge kæden. Fokus er på butiksoplevelser og leg – og på at tilpasse sig forbrugerne i rækken af kriseår.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider – 27. jan.
  • Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse – 27. jan.
  • Flere Aldi-butikker melder om udsolgt og lukker før tid – 27. jan.
  • Medvinden er vendt for den danske skoindustri – 27. jan.
  • Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser – 27. jan.
  • Analyse: Dansk mode står solidt – med lav sigtbarhed og nye krav – 27. jan.
  • Hanstholm Køkken havde fremgang op til lukning: ”Afmatning” rammer – 27. jan.
  • Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem – 27. jan.
  • Modefirmaer får opkøbstilbud på stribe – 27. jan.
  • Rema 1000 trækker sig fra al handel med Skare Meat Packers – 27. jan.
  • Shoppingcenter ved Aarhus solgt med heftig rabat – 27. jan.
  • Asos hyrer profil ind til at rydde op i finanserne – 27. jan.
  • Høje omkostninger og Rusland-exit skæmmer H&M's forretning – 27. jan.
  • DI: Onlinesalg faldt 7,5 pct. i julekvartal og D2C-salg vinder indpas – 27. jan.
  • Kosmetikkasser på abonnement får investering fra Jesper Buch og Jacob Risgaard – 27. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Scrum Master with a practical approach

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Senior Porteføljemanager

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge