Coop øger fokus på dyrevelfærd og dropper kritiseret kød i køledisken

De 67 supermarkeder i Coops Irma-kæde vil fra maj ikke længere sælge hurtigvoksende kyllingekød. Koncernens plan er at have taget produktet helt af hylderne fra 2025.
Irma bliver første kæde i Coop, der ændrer sortimentet af hensyn til dyrevelfærden | Foto: Jørgen Rudbeck
Irma bliver første kæde i Coop, der ændrer sortimentet af hensyn til dyrevelfærden | Foto: Jørgen Rudbeck

Fra starten af maj vil turbokyllinger ikke længere være en del af sortimentet i Coops københavnske kæde Irma.

Det skriver koncernen i en pressemeddelelse.

Det sker som en del af en samlet plan for Coop, hvor man har besluttet at udfase den hurtigvoksende race fra sortimentet fra 2025.

”Irmas kunder er mere kvalitetsbevidste og er vant til, at Irma går forrest. Og selv om vi står i en tid, hvor der bliver mere og mere fokus på pris, så kommer vi kunderne i møde og stopper salget af de kyllinger, der har det korteste liv. Dermed skriver vi et nyt kapitel i en lang række af afgørende forbedringer af dyrevelfærden i Danmark, som Irma har stået for,” siger Irmas kædedirektør, Jan Larsen.

Jan Larsen vendte i 2021 tilbage til Irmakæden efter en årrække i Føtx | Foto: PR / Coop
Jan Larsen vendte i 2021 tilbage til Irmakæden efter en årrække i Føtx | Foto: PR / Coop

Derudover vil alle kyllinger i koncernens butikker fremover få enten mærkatet ”hurtigere voksende” eller ”langsommere voksende”. Informationen vil være at finde på fersk kylling i Coops egne varemærker i alle Coops kæder i løbet af de kommende måneder.

”Det er en naturlig fortsættelse af vores arbejde gennem mange år med at løfte dyrevelfærden i et tempo, hvor kunderne følger med. Derfor tager vi nu dette skridt, så man kan se direkte på pakken, om der er tale om en hurtigt eller langsommere voksende kylling,” siger Thomas Roland, der er CSR-chef i Coop.

Hurtigtvoksende kyllinger er blevet kritiseret af dyreværnsorganisationer for at have alvorlige velfærdsproblemer som gangbesvær, organsvigt og øget risiko for sygdom.

I løbet af de sidste par år har flere større danske virksomheder påbegyndt en udfasning af de hurtigtvoksende kyllinger. Bl.a. har Salling Group meldt ud, at kyllingeracen fra 2022 ikke længere vil være en del af koncernens faste, ferske sortiment, imens Lidl og Aldi i 2020 sløjfede turbokyllingen fra kølediskene.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FødevareWatch.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også