Butikker varsler yderligere prisstigninger på dagligvarer

Selv om dagligvarer allerede er steget i pris, er der ifølge Coop og Salling Group nye prisstigninger på vej.
Stigende udgifter til energi hos både leverandører og i butikkerne sender priserne på dagligvarer op hos både Salling Group og Coop. | Foto: Miriam Dalsgaard/Ritzau Scanpix
Stigende udgifter til energi hos både leverandører og i butikkerne sender priserne på dagligvarer op hos både Salling Group og Coop. | Foto: Miriam Dalsgaard/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Forbrugerne skal indstille sig på, at priserne på dagligvarer stiger yderligere.

Sådan lyder det fra landets to største dagligvarevirksomheder, Salling Group og Coop.

Det skriver Avisen Danmark.

Prisstigningerne skyldes stigende udgifter til energi hos både leverandører og i butikkerne.

”Vi ser stigende priser på råvarer, transport og energi, og det rammer vareprisen, og det rammer os i butikkerne, hvor vi selv bruger strøm og varme,” siger Henrik Vinther Olesen, kommunikationsdirektør i Salling Group, til avisen.

Salling Group står bag kæderne Bilka, Føtex og Netto.

Stigende energipriser koster koncernen 70-80 millioner kroner ekstra om måneden.

De to dagligvarevirksomheder afviser at sætte tal på størrelsen af de prisstigninger, der venter på de enkelte varer.

”Men vi kan roligt sige, at vi desværre ikke har set de sidste prisforhøjelser endnu,” siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen, Coop.

Coop driver kæder som Kvickly, Superbrugsen, Fakta og Coop 365.

Priserne på en række dagligvarer er allerede steget. Eksempelvis er prisen på raps- og solsikkeolie steget med 41 procent på et år.

Pasta ligger 24 procent højere end for et år siden.

Råvarerne i begge produkter stammer i høj grad fra Rusland og Ukraine, hvor forsyningskæderne grundet krigen nu er blevet usikre.

Også prisen på smør er gået i vejret, og er på fem uger steget med 15 procent. Fløde og mozzarellaost er steget med ni procent.

Finansministeriet kom mandag med en forudsigelse om, at inflationen i Danmark vil ramme et sted mellem 3,9 og 5,5 procent i år.

Prisstigninger kan afgøre kampen mellem discountbutikkerne

Forbrugertilliden dykker til det laveste siden finanskrisen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også