Prisstigninger kan afgøre kampen mellem discountbutikkerne

Forbrugerne vil formentlig vende blikket mod discountbutikkerne i højere og højere grad på grund af stigende priser, og det kan betyde knald eller fald for kæderne, lyder det fra professor.
Salling Group er i gang med at ombygge sine 526 Netto-butikker til et nyt butikskoncept, og målet er, at der skal være 600 Netto-butikker inden 2029. | Foto: Laura Bisgaard Krogh/Ritzau Scanpix
Salling Group er i gang med at ombygge sine 526 Netto-butikker til et nyt butikskoncept, og målet er, at der skal være 600 Netto-butikker inden 2029. | Foto: Laura Bisgaard Krogh/Ritzau Scanpix

Den høje inflation og stigende råvarepriser vil booste discountbutikkerne, vurderer Mogens Bjerre, der er professor ved CBS og forsker i detailhandel, i et interview med Børsen.

Han peger på, at den massive konkurrence på discountmarkedet formentlig vil blive blødt en smule op, da flere forbrugere vil kigge mod de billigere dagligvarekæder.

“Det er svært at sige, om der vil være nogen, der drager mere fordel end andre. Men de, der er i stand til at give en skarp pris og samtidig har fornyet eller ombygget butiksnettet, vil løbe med den her. Netto og Coop er godt i gang, og Lidls butikker står næsten alle ret skarpt. Mon ikke det også vil være det endelige dødsstød til Fakta, hvis der ikke bliver tilført penge til kæden, hvilket jeg ikke forventer,” siger Mogens Bjerre til Børsen.

Danske prisstigninger er stadig blandt de laveste i EU

Stigende priser får forbrugerne til at søge mod discountsupermarkederne

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også