Ny analyse: Danskerne søger i stigende grad mod færdigretter

Salget af færdigretter fra frost og grøn convenience er steget støt de seneste år. Pizza er dog stadig danskernes foretrukne færdigret.
Frysepizza ligger på en klar førsteplads over danskernes foretrukne færdigretter, viser analyse fra Coop. | Foto: Rune Pedersen
Frysepizza ligger på en klar førsteplads over danskernes foretrukne færdigretter, viser analyse fra Coop. | Foto: Rune Pedersen

Hjemmelavet aftensmad er stadig det mest normale i de danske husstande, men kategorien med færdiglavet og retter på frost stiger stadig støt.

Det viser en ny analyse fra Coop under navnet Mad-o-meter.

Ifølge analysen blev der i 2021 solgt 50 pct. flere færdigretter end i 2010. Frysepizza ligger på en klar førsteplads som danskernes foretrukne færdigret, og salget er siden steget med 93 pct. Indtil 2012 var den næstmest solgte færdigret suppe, men den måtte dengang vige pladsen for instantnudlerne, der i 2016 kom op på niveau med frysepizzaen, hvor hver kategori udgjorde 37 pct. af salget.

Instantnudlernes popularitet faldt dog i slut 10’erne for derefter at stige igen i 2020 og 2021 måske hjulpet på vej af hjemsendte skolebørn under coronamånederne.

”Generelt gælder det, at vi mandag til torsdag benytter os mere af convenience og laver mad derhjemme. Når hverdag bliver til weekend, skruer vi op for den helt færdige mad, som enten bare skal hentes eller bliver bragt helt til døren. På en gennemsnitlig fredag aften i 2021 – ugens tungeste takeaway-dag – fik 13 pct. aftensmad købt klar til at spise,” står der i analysen.

Også de grønne convenienceprodukter har danskerne i den grad taget til sig de seneste år, hvor kategorien er mere end tidoblet sammenlignet med 2010 og i dag fylder ligeså meget som frysepizza og instantnudler lagt sammen. Om sommeren bliver der lagt markant mere skyllet og klargjort salat i indkøbskurvene, mens grøntblandinger til panden eller gryden peaker i vintermånederne. Samtidig sælger måltidssalater stabilt året rundt.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FødevareWatch.)

Reitan må udskyde børsnotering

Onlinemarkedet for dagligvarer går tilbage efter corona-boost

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også