Fragtrater fra Kina til Europa fortsætter op efter uro i Det Røde Hav

Udviklingen er skidt nyt for detailvirksomheder, der får produceret varer på det kinesiske marked og snart ser ud til at må forberede sig på større udgifter.
Stigende fragtrater er skidt nyt for detailvirksomheder, der er afhængige af varer fra Kina. | Foto: Casper Dalhoff
Stigende fragtrater er skidt nyt for detailvirksomheder, der er afhængige af varer fra Kina. | Foto: Casper Dalhoff
AF MARKETWIRE OG DETAILWATCH

Priserne på at få fragtet en container fra Kina til Nordeuropa fortsætter med at stige, efter at rederierne har omlagt ruter og må sejle længere, fordi flere skibe er blevet angrebet i Det Røde Hav.

Nærmere bestemt er prisen steget 23,2 pct. til 4.406 dollar, hvis man skal have sejlet en fyrrefodscontainer til hollandske Rotterdam i Europa fra Shanghai i Kina. For de to foregående uger var stigningen lige knap 115 pct.

Det viser data fra World Container Index (WCI), der opgøres af konsulenthuset Drewry torsdag.

Det samlede indeks er steget 15,1 pct. den seneste uge efter en stigning på 60,8 pct. for de to uger inden.

Også på de to vigtige handelsruter til Los Angeles og New York i USA er prisen gået op.

Til Los Angeles på vestkysten koster det nu 2.790 dollar at fragte en fyrrefodscontainer, og det er 2,4 pct. mere end ugen før. Samtidig er prisen steget 8,1 pct. til 4.170 dollar, hvis containeren skal til New York på østkysten. Dermed er stigningen aftaget betragteligt på begge ruter til de amerikanske kyster, da stigningerne ugen forinden var henholdsvis 29,8 pct. og 25,5 pct.

Mærsk-topchef ser fortsat usikkerhed

Der er tale om spotrater, som modsat de lange kontrakter løbende ændrer sig.

En lang række store containerrederier sejler uden om Det Røde Hav og rundt om Afrika, efter at flere skibe har været udsat for angreb eller er blevet forsøgt angrebet.

Det gælder blandt andet A.P. Møller-Mærsk, og torsdag lyder det fra topchef Vincent Clerc, at det er usikkert, hvor længe situationen vil vare ved.

”Det er usikkert for os, om vi kan genetablere sikker passage gennem Det Røde Hav inden for de kommende dage, uger eller måneder. Det kan potentielt få store konsekvenser for den globale vækst,” siger han til Financial Times.

Usikkerheden har bl.a. fået Power-direktør Jesper Boysen til at varsle prisstigninger, mens også Bestseller og Elgiganten er blandt de detailkæder, der følger situationen nøje.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også