Gamle møbelklassikere en god forretning for danske designvirksomheder

Den danske designvirksomhed DK3 er en blandt mange, der har fundet en god forretning i at relancere danske møbelklassikere, skriver Finans. 
Reolklassikeren royal system blev designet af Poul Cadovius i 1948. | Foto: DK3
Reolklassikeren royal system blev designet af Poul Cadovius i 1948. | Foto: DK3

Designvirksomheden DK3, ejet af Jacob Plejdrup, fik sit gennembrud i 2012 da et stort fransk modehus fik øjnene op for virksomhedens relancering af Poul Cadovius’ reolklassiker royal system.

I dag sælger DK3 møbler på mere end 30 markeder, og det hænger i høj grad sammen med genoplivningen af gamle klassikere, siger Jacob Plejdrup til Finans

”Jeg er møbelmand, men jeg er også forretningsmand. Og relanceringerne betyder, at sådan nogle som os kan sælge vores produkter i over 30 lande. For hvis vi kun solgte Jacob Plejdrup, så ville vi måske sælge i maksimalt tre-fire lande,” siger Jacob Plejdrup, der har en fortid som møbelagent i Schweiz og stiftede DK3 i 2009. 

Og DK3 er ikke alene om succesen med at relancere gamle klassikerne, siger professor i designhistorie Anders V. Munch ved Syddansk Universitet til Finans. Det skyldes ikke, at designerne mangler kreativitet, men et fokus på historie og holdbarhed, der får klassikerne til at sælge rigtig godt, vurderer han. 

B&O vil sælge brugte højtalere og pladespillere

JKE Design optimerer fabrik og skærer ned i overarbejde og -forbrug

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også