DetailWatch

Tomgangen stiger på ny blandt landets butikker

Hvor udbuddet af butikslokaler de seneste kvartaler har været det laveste i mere end et årti, peger nye tal i modsat retning. Den stigende tomgang skyldes højere materialepriser og generel økonomisk usikkerhed, lyder det fra erhvervsmæglere.

Foto: Gregers Tycho/IND

På det seneste er der blevet kortere mellem de tomme butikslokaler. Dermed er udviklingen vendt, efter at udbuddet af kvadratmeter de seneste kvartaler har ligget på et rekordlavt niveau.

Det viser nye tal fra Dansk Ejendomsmæglerforening, Ejendomdanmark og Ejendomstorvet.dk, der er landets største portal for erhvervslokaler og ejet af en række erhvervsmæglere.

”Under coronanedlukningerne steg nethandlen, men alligevel blev der i slutningen af 2021 længere imellem de udbudte butikslokaler, formentlig fordi danskerne havde opsparet et behov for at besøge fysiske butikker og for at spise ude,” siger Jakob Wegener, adm. direktør hos Ejendomstorvet.dk i en pressemeddelelse.

”Men nu viser vores tal, at udbuddet er steget til 2,8 pct. af de samlede butikslokaler i landet efter at have ligget ret konstant på 2,6 pct. gennem tre kvartaler.”

Ud af landets i alt 19,8 mio. kvm butiksareal var 550.900 kvm udbudt til leje eller salg i begyndelsen af juli. Det er den højeste tomgang siden andet kvartal sidste år. I mellemtiden har niveauet været det laveste i 11 år.

Årsagen skal angiveligt findes i faktorer såsom prisstigninger, lav forbrugertillid og i den generelle økonomiske usikkerhed, der ikke mindst er skabt af krigen i Ukraine.

”Vi oplever, at detailsektoren også er blevet ramt af de kraftigt stigende priser på byggematerialer, som allerede har udløst, at nybyggeri af f.eks. boliger og svømmehaller er blevet udskudt eller aflyst,” lyder det fra Kristian Vinggaard, partner og detailhandelsspecialist hos erhvervsmægleren Cushman & Wakefield Red.

”Priserne for at få indrettet butikker og spisesteder er steget kraftigt, og flere kæder har sat etablering af nye butikker på hold, så der bliver lukket færre aftaler om nye lokaler.”

Frank Heskjær, detailchef i EDC Erhverv Poul Erik Bech, peger desuden på, at fitnesskæderne blev hårdt ramt af coronapandemien og derfor har skruet ned for deres ekspansive strategi, der tidligere betød, at de store centre f.eks. overtog lukkede supermarkeder.

Hos Dansk Ejendomsmæglerforening gør adm. direktør Ole Hækkerup imidlertid opmærksom på, at ”selvom udbuddet af lokaler til butikker og spisesteder er steget lidt, ligger udbuddet fortsat på et ret lavt niveau.”

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie EjendomsWatch)

Indkøbscentre får længere mellem tomme butikslokaler

Færre tomme butikslokaler i hele Danmark

Mere fra DetailWatch

Læs også

Relaterede