DetailWatch

Bang & Olufsen hæver salget for andet år i træk - men har stadig underskud

Trods nedlukninger i Kina og problemer med at få komponenter har Bang & Olufsen øget omsætningen, der lever op til forventningerne efter en nedjustering tidligere på året.

Foto: Staff/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X01095

Der bliver fortsat bedre gang i salget af fjernsyn, højttalere og musiksystemer fra danske Bang & Olufsen, der for andet regnskabsår i træk øgede sit salg.

Den Struer-baserede virksomheder var i seneste regnskabsår oppe på et salg på over 2,9 milliarder kroner.

Trods det voksende salg, som i sig selv kaster flere penge af sig, er bundlinjen hos Bang & Olufsen stadig præget af et underskud på 30 millioner kroner.

For Bang & Olufsen har stigende salgstal ikke været givet de seneste år. Mod slutningen af 00’erne begyndte en rutsjetur for det hæderkronede danske selskab.

Omsætningen faldt fra over fire milliarder kroner til et årsregnskab i sommeren 2020 viste en omsætning på omkring de to milliarder kroner.

Samtidig begyndte bundlinjen at vise et par dundrende underskud med det største i sommeren 2015 på over 800 millioner kroner.

I efteråret 2019 kom svenske Kristian Teär til som redningsmand efter et svagt år for Bang & Olufsen med tre nedjusteringer og en aktiekurs, der havde tabt tre fjerdedele af sin værdi.

Sidste sommer kunne han dog præsentere et regnskab, hvor omsætningen voksede fra to milliarder til 2,6 milliarder. Og på bundlinjen nærmede selskabet sig et nul.

Det seneste års fremgang er ifølge Kristian Teär blevet leveret trods modstand fra en verden, der har gjort livet surt for Bang & Olufsen.

”For andet år i træk leverede vi tocifret vækst og forbedrede vores profitabilitet,” siger han i forbindelse med regnskabet.

”Det gjorde vi på trods af signifikant modvind fra nedlukninger, krigen i Ukraine og de globale udfordringer relateret til logistik og komponenter, der betød, at vi måtte absorbere 220 millioner kroner i ekstraordinære omkostninger.

B&O nedjusterede i februar forventningerne til året og ventede herefter en omsætning mellem 2,85-2,95 mia. kr., som selskabet altså når. Samtidig ventede selskabet en overskudsgrad, EBIT før særlige poster, på mellem -2 pct. og 2 pct. Her landede selskabet i den høje ende med 1,8 pct. mod 1,4 år pct. året før.

Forventer vækst det næste år

Bang & Olufsen løfter sløret for sine forventninger til den kommende regnskabsperiode 2022/23.

Selskabet venter nu en omsætningsvækst mellem minus 4 pct. og plus 5 pct., mens EBIT-marginen før særlige poster ventes at lande i intervallet minus 2 pct. til plus 3 pct.

Derudover ventes der frie pengestrømme på minus 50 mio. kr. til plus 100 mio. kr.

”Selskabet vil fortsætte med at eksekvere på sin turnaround strategi og langsigtede vision. Forventningerne til 2022/23 er dog behæftet med usædvanlig høj usikkerhed relateret til forbrugertillid på grund af høj inflation, stigende renter og krigen i Ukraine, som har øget risikoen for recession,” skriver selskabet.

Samtidig er der øget usikkerhed fra geopolitisk uro og potentielle nye regionale corona-nedlukninger særligt i Kina.

Muligheden for at få forsyninger er ifølge topchef Kristian Teär den helt store joker for næste års regnskab.

”Vi forventer, at presset på de globale forsyningskæder langsomt vil aftage,” siger han.

”Vi ser dog usædvanlig høj usikkerhed relateret til krigen, inflation og nedlukninger i Kina, som betyder, at vi på nuværende tidspunkt har lavere sigtbarhed med hensyn til næste års finansielle resultater.”

Opdateret kl. 9.35 med yderligere oplysninger.

Analytikere venter B&O-regnskab uden flere fald

B&O hårdt ramt af forsyningskrise

Mere fra DetailWatch

"Google Analytics er kun toppen af isbjerget"

Vejen er lang før danske webshops kan sænke skuldrene, efter Datatilsynet har dømt brugen af Google Analytics ude - også selvom der ifølge amerikansk medie er et dekret på vej, der skal sikre en løsning, mener chef i bureauet Impact Extend.

Russisk firma er klar med Lego-erstatning

Den russiske virksomhed Inventive Retail Group, der stod for driften af Legos butikker i Rusland, før Lego trak sig ud, fortsætter med at sælge Lego-produkter i nyt navn.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs