En del af Watch Medier

DetailWatchtirsdag7. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
02.07.2022kl. 11.09

Ikea hæver pris på is og sodavand for første gang i 20 år

Priserne på sodavand og is er ikke blevet rørt i to årtier i Ikea i Sverige, men det er nu gennemført - og årsagen er ikke direktion relateret til inflationen, der lige nu er den højeste i årtier.
Foto: ERIC GAILLARD/REUTERS / X00102
Foto: ERIC GAILLARD/REUTERS / X00102
af ASKE MUFF

I ualmindelige tider har sodavand og is kostet fem svenske kr. i Ikeas svenske varehuse, men prisen bliver nu sat op med 80 pct. til ni svenske kr.

Det bekræfter landechef for Ikea Food i Sverige Magnus Carlsson til Aftonbladet.

”Det er øgede transport- og logistikomkostninger, som ligger bag beslutningen. Men det er ikke muligt at finde billigere sodavand eller is nogen sider - vi ligger fortsat i bunden af markedet,” siger Marcus Carlsson til Aftonbladet.

Han fortæller, at prisforhøjelsen har været planlagt siden december 2021. Indtil videre har der ifølge Magnus Carlsson ikke været negative reaktioner på prisforhøjelsen.

Til gengæld er prisen for en pølse med brød fastholdt på fem svenske kr., fortæller han.

Ikea åbner mindre showroom i Esbjerg

Ikea sælger ud i Rusland og Hviderusland efter russisk invasion

Russiske møbelkæder retter blikket mod Ikeas fabrikker og varehuse

Relaterede artikler:

  • Russiske og hviderussiske forbrugere kommer ikke til at kunne gå igennem Ikeas lange gange i deres hjemlande i den nærmeste fremtid. | Foto: Ikea/PR

    Ikea sælger ud i Rusland og Hviderusland efter russisk invasion

    For abonnenter

  • Foto: Philip Davali/EB

    Ikea åbner mindre showroom i Esbjerg

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Brian Andersen står i spidsen for Matas digitale strategi, der ud over ekspansionen til Sverige og Norge skal udvide sortimentet i webshoppen. | Foto: Matas/PR
Mode og Velvære

Matas jagter volumen med webshop i nabolande

Konkurrencen om onlinekunderne er skærpet, og derfor er et udskilningsløb i gang, hvor det kræver størrelse og volumen for at være med, siger digital direktør til Finans. 
  • Webshops bør rykke til udlandet – også selvom udfordringerne hober sig op
  • Historisk ubalance: Danskerne strømmer mod udenlandske webshops

For abonnenter

John Wagner, i årevis har varetaget købmændenes interesser, overtager bestyrelsesposten i KFI fra Lisbeth Dalgaard, der forlader købmandsbranchen. | Photo: Keld Navntoft/dsk/pr
Dagligvarer

John Wagner får plads i købmandsfonds bestyrelse

For abonnenter

Rektor for Det Kongelige Akademi, Lene Dammand Lund, opfordrer sammen med kolleger til at øge forskningen, hvordan modebranchens klimabelastning kan sænkes. | Photo: Jacob Ehrbahn
DetailWatch

Branchefolk opfordrer til mere grøn forskning i modedesign

Photo: Olivia Loftlund
Nyheder

Rema 1000 og Coop trækker prisstigninger tilbage i Norge

DetailWatch

Konkursstigning i januar - også inden for handel

Foto: Forbrugerombudsmanden / Pr
Nyheder

Partier kritiserer tilsyn med greenwashing: "Der skal være en konsekvens"

For abonnenter

Læs også

Adm. direktør Stefan Plenge stiftede Nemlig.com i 2010 og ejer i dag 27,33 pct. af onlinesupermarkedet. | Foto: Søren Bidstrup
E-commerce

Nemlig.com afviser prisstigninger efter ny overenskomst

Onlinesupermarkedet tror på ”positiv effekt” af at have indgået overenskomst med 3F Transport og sætte punktum for mange års kritik for arbejdsforhold. 

For abonnenter

Kenneth Nørgaard har været adm. direktør for Babysam siden 2015. | Foto: Joachim Ladefoged
DetailWatch

Babykæde venter konsolidering: "Vi ser et øget prispres"

Inflation og prispres presser indtjeningen i detailkæden Babysam trods omsætningsvækst i nyt regnskab. Direktør vil kigge på nye opkøbsmuligheder i år, lyder det.

For abonnenter

Foto: Boozt/pr
Mode og Velvære

Boozt slog egne forventninger i 2022

Det svenske modeselskab overgik sine egne forventninger i fjerde kvartal, hvilket også fik betydning for selskabets resultater for hele 2022.

Seneste nyt

  • Konkursstigning i januar - også inden for handel – 11.20
  • Matas jagter volumen med webshop i nabolande – 11.09
  • John Wagner får plads i købmandsfonds bestyrelse – 11.03
  • Rema 1000 og Coop trækker prisstigninger tilbage i Norge – 10.23
  • Branchefolk opfordrer til mere grøn forskning i modedesign – 09.39
  • Partier kritiserer tilsyn med greenwashing: "Der skal være en konsekvens" – 08.01
  • Nemlig.com afviser prisstigninger efter ny overenskomst – 07.55
  • Bestseller-brand vil øge andelen af øko-bomuld efter fald sidste år – 07.15
  • Babykæde venter konsolidering: "Vi ser et øget prispres" – 06.30
  • Forud for regnskab: Pandora ventes at skuffe – 6. feb.
  • Detailsalget svandt mere i Danmark end i resten af EU i andet halvår – 6. feb.
  • B&O har hævet prisen på flere luksusprodukter markant – 6. feb.
  • Tre er kørt på sygehuset efter arbejdsulykke ved Lego i Billund – 6. feb.
  • Nemlig.com indgår overenskomst med 3F – 6. feb.
  • Irmas marketingschef stopper – 6. feb.
Flere nyheder

Watch Job

  • Erfaren IT Supporter

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

  • Om DetailWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge