Ny Bobles-direktør vil tilbage på vækstsporet med nye investorer og internationalt salg

Bundlinjen er de seneste år skrumpet ind hos designvirksomheden Bobles, men nu har selskabet fået ny direktør, der vil vende udviklingen. En yderligere internationalisering er en del af løsningen, fortæller hun.
Bobles, der laver møbler og udstyr til børn, blev stiftet af søstrene Bolette og Louise Blædel i 2006. | Foto: Bobles/PR
Bobles, der laver møbler og udstyr til børn, blev stiftet af søstrene Bolette og Louise Blædel i 2006. | Foto: Bobles/PR

For en måneds tid siden indtog Gitte Sarlvit rollen som ny adm. direktør for Bobles, og hun har sat sig for, at børnebrandet skal komme stærkt tilbage på vækstsporet efter en årrække med dalende overskud og coronaudfordringer.

Hun kommer fra en chefstilling hos Nespresso, og hun har tidligere også været marketingdirektør i Pandora og marketingchef for Kähler.

”Jeg skal stå i spidsen for en internationalisering og digitalisering af virksomheden, her taler vi også om at tænke mere omnichannel,” forklarer hun og uddyber, at hun også vil kigge på de indre linjer for at genvinde væksten.

”Jeg ser det også som min ambition at fastholde den stærke kreative ånd, der gennemsyrer virksomheden – samtidig med en professionalisering af organisationen.”

Bobles laver børnemøbler og -udstyr, der har fokus på bevægelse, motorik og udvikling gennem leg. Selskabet blev stiftet af søstrene Bolette og Louise Blædel i 2006, som siden dengang har stået i spidsen for virksomheden, men nu har givet rorpinden videre til Gitte Sarlvit.

”At overtage ledelsen af en ejerledet familievirksomhed er nok en særlig disciplin, hvor man i den grad får brugt ens både faglige og menneskelige kompas til fulde. For mig er det både en gave og en udfordring,” siger hun.

Gitte Sarlvit tiltrådte som adm. direktør i Bobles i april 2022. Hun har tidligere arbejdet hos blandt andet Nespresso, Kähler og Pandora. | Foto: Bobles/PR
Gitte Sarlvit tiltrådte som adm. direktør i Bobles i april 2022. Hun har tidligere arbejdet hos blandt andet Nespresso, Kähler og Pandora. | Foto: Bobles/PR

Årsresultat på 10.819 kr.

Bobles har netop præsenteret regnskab for 2021. Her landede selskabet en bruttofortjeneste på 8,5 mio. kr. og et overskud på 10.819 kr. Året før var bruttofortjenesten knap 10 mio. kr., og bundlinjen var et plus på 534.835 kr.

Bobles offentliggør ikke sin omsætning, men de seneste år er bruttofortjenesten og bundlinjen generelt skrumpet ind. I 2017 lå overskuddet på 3,7 mio. kr., mens det i 2016 og 2015 var oppe på 4,3 mio. kr. og 5,9 mio. kr.

Selvom 2021-resultaterne ikke står mål med tidligere tiders overskud, er den nye direktør dog tilfreds.

”Omsætning og resultat er nogenlunde som forventet ovenpå år to af corona, hvor vi blandt andet ikke har kunnet afholde vores fysiske events som Tumletid hos vores danske forhandlere – men der er naturligvis ingen tvivl om, at vi gerne ville have nået et lidt bedre resultat. Men med realiteterne in mente synes jeg faktisk, at vi kan være tilfredse med vores resultat,” siger Gitte Sarlvit.

Direktøren påpeger, at mange af de fysiske butikker, hvor Bobles-produkterne bliver forhandlet, var lukket ned i dele af sidste år, hvilket var med til at udfordre selskabet. Derudover har de stigende fragtpriser også været med til at påvirke bundlinjen negativt, lyder det.

Indtil 2018 lå bruttofortjenesten og bundlinjen solidt og var i vækst, men siden da er den dalet betydeligt. Hvad er årsagen til skiftet dengang og frem til i dag?

”I perioden fra 2019 har vi brugt vi en del ressourcer på nogle større onlineinvesteringer og udvikling af en masse stærkt content, blandt andet mailflows. Det er endelig ved at blive implementeret, og det glæder vi os til at se resultaterne af. Vi har gennem perioden også prioriteret at fastholde vores medarbejdere – uden at vi i øvrigt har modtaget lønkompensation.”

Johan Bülow ombord som investor

I marts fik Bobles nye investorer, da iværksætteren Johan Bülow og Fredrik R. Nilsson, der er direktør for Lakrids by Johan Bülow, til sammen købte 40 pct. af Bobles.

Ifølge Gitte Sarlvit er det en stor styrke for Bobles, at selskabet fremadrettet har de to investorer ombord.

”Vi har med vores nye investorer fået nogle særdeles dygtige kompetencer ombord med stor erfaring inden for highend brand building og retail på international skala og ikke mindst digitalisering og e-commerce,” siger hun og fortsætter:

”Det giver en masse ny energi og stor inspiration til vores videre vækstrejse, men vores nye investorer smøger også ærmerne op i forhold til arbejdet med den strategiske udvikling. Vi kommer til at lave ændringer med vækst for øje.”

Da Johan Bülow og Fredrik R. Nilsson købte sig ind i Bobles, pointerede de blandt andet, at selskabet særligt skal vokse uden for Danmarks grænser.

”Dansk design for børn med fokus på motorik skal kunne hente langt højere omsætning i lande som Sverige, Norge og Tyskland. Vi ser et kæmpestort potentiale internationalt og har været på rejsen med Lakrids by Johan Bülow. Vi kan bidrage med vores erfaringer derfra og fokusere væksten, så den kan gå hurtigere end hidtil,” sagde Fredrik R. Nilsson i forbindelse med opkøbet.

Direkte salg til forbrugerne

I dag har Bobles salg i en række europæiske lande, men blandt andet også i Japan. Gitte Sarlvit fortæller, at Bobles lige nu arbejder på en bæredygtig strategi til de kommende år, og at yderligere internationalisering her bliver et vigtigt parameter.

”Vi har skabt en helt unik kategori af tumlemøbler, der favner ikonisk, dansk design og funktionalitet i form af børns motoriske udvikling. Og det vurderer vi, at der i den grad er plads til – også uden for de danske hjem, hvor Bobles heldigvis er en vigtig bestanddel hos de fleste småbørnsfamilier. Tænk bare, hvor mange børn der bliver født om året alene i vores nærmarkeder – bare i Sverige, Norge og Tyskland.”

Hvor ligger Bobles største udfordringer, som du ser det?

”At komme stærkt tilbage på vækstsporet også oven på corona, at få lavet en verdensklassestrategi og få den sat i værk sammen med holdet.”

Den nye direktørs langsigtede målsætning er at strømline Bobles-brandet og skabe en sund vækst i selskabet. Det indebærer også et øget fokus på direkte salg til forbrugerne, og derfor vil selskabet styrke sin egen webbutik.

”Vores onlineshop er en væsentlig del af vores vækststrategi, så den vil vi fokusere yderligere på,” siger Gitte Sarlvit.

”Jeg tror på, at et stærkt brand har en stærk webshop, der også er med til at bygge brandet og understøtte interessen også ude hos vores forhandlere. Forbrugerne ønsker både at opleve vores produkter fysisk, men de hopper også gerne online hos både vores forhandlere, men naturligvis også i vores egen webshop.”

Johan Bülow køber sig ind i kendt børnesucces

Opkøberne kredser om danske netbutikker i digitaliseringskamp og opkøbsbonanza

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også