Opkøberne kredser om danske netbutikker i digitaliseringskamp og opkøbsbonanza

Den store stigning i online handel under coronapandemien har skærpet opkøbsinteressen for danske netbutikker ifølge flere rådgivere. Køberne er både kapitalfonde og traditionelle detaillister, der skal på jagt efter digitale markedsandele og positioner.
Sinful er en af de netbutikker, der sidste år fik ny kapital til vækstambitionerne, da kapitalfonden Polaris købte sig ind | Foto: Ernst van Norde
Sinful er en af de netbutikker, der sidste år fik ny kapital til vækstambitionerne, da kapitalfonden Polaris købte sig ind | Foto: Ernst van Norde

Netbutikker er for længst blevet en etableret del af detailbranchen, men er de senere år også kommet i høj kurs blandt investorer på jagt efter digitale markedspositioner. Ikke mindst coronatidens høje vækstrater for e-handel har skærpet opkøbsinteressen, fortæller flere M&A-rådgivere, DetailWatch har talt med.

”Der blev lavet mange handler i 2021 og især i begyndelsen af året, hvor e-commerce eksploderede på grund af corona. Mange kunne se, at det er nu, bussen rykker, og ville med på toget for at få del i væksten på toppen, når corona-effekten måtte aftage. Hvis den gør,” siger Palle Nørgaard, der er stiftende partner i M&A-rådgivere Dealhaus.

Dealhaus var blandt andet rådgiver på salget af den nordjyske e-commerce succes Cykelgear.dk, som brødrene Erik og Kasper Buus Larsen sidste år solgte 70 pct. af til den hollandske kapitalfond Foreman Capital.

Ifølge E-handelsanalysen fra Dansk Erhverv slog online indkøb rekord i første halvår af 2021 med et samlet forbrug på 93,8 mia. kr. – en vækst på 26 pct. i forhold til året før. Det har gjort netbutikkerne til en attraktiv vækstlomme.

”Det er klart, at vækstrater i store tocifrede procenttal, som vi så i e-handel under corona, skaber opmærksomhed fra købere. Det smitter også af på prisdannelsen. Hvor man i de mere traditionelle industrier ser en værdi på fem-seks gange ebitda ved virksomhedshandler, så er den pænt over, når det gælder e-commerce, abonnements- og tech-selskaber, og nogle gange er den også over ebitda gange ti.”

Internationalisering og skalering

Jakob Tolstrup er partner i M&A-rådgiveren Clearwater International, hvor transaktioner med e-commerce selskaber i centrum fylder mere og mere. Han har blandt andet været involveret i salget af netbutikkerne Kaffekapslen til den svenske kapitalfond Ceder Capital, netbutikken Trendhim til kapitalfonden Priveq, Sinful til kapitalfonden Polaris og tidligere Firtal Group til Matas og Sengetid.dk til Lars Larsen Group.

Køberne i markedet er ifølge Jakob Tolstrup især kapitalfonde, men også traditionelle detailkoncerner.

”Der sker rigtig meget i e-commerce markedet. Det er både kapitalfonde, der kan se en vækstcase i internationalisering og skalering, og så den gamle detailverden, der kan tage et kvantespring digitalt ved at købe sig ind i e-commerce forretninger, der allerede har en position i markedet,” siger Jakob Tolstrup.

Han nævner som eksempel på det første netbutikkerne Sinful, Trendhim og Kaffekapslen.

”De er fortællingen om en international vækstrejse, der egentlig er i gang, men hvor man gerne vil have nogle kompetencer ind, som har erfaring med internationalisering og skalering, og som kan professionalisere processer, strukturer og bestyrelser med videre. Ikke fordi de ikke kan selv, men fordi det altså kræver noget at skulle ud på mange nye markeder med sin forretning, som vi også så med Sinful fra Højbjerg,” siger Jakob Tolstrup.

”Den anden del er de gamle detaillister, der skal have et ben at stå på online og konvertere forretningen digitalt. Et eksempel er Lars Larsen Groups køb af Sengetid.dk, der har opbygget en position online, og som med salget af en andel til Lars Larsen Group får adgang til noget kapital og logistik, de ikke selv har.”

Prissættes højere

Hvor det tidligere var Strøget, der var pejlemærket, er det i dag online markedspladser, medier, shops og prisportaler, som detailforretningerne skal tage bestik af i en omnichannel-verden. De kompetencer er i høj kurs, og ifølge Jakob Tolstrup smitter det også af på prissætningen, at e-commerce markedet stadig er forholdsvist ungt og kampen om markedsandele forholdsvis åben.

”Der er nogle vækstmuligheder online, hvor netbutikker kan skaleres på en helt anden måde end fysiske. Derfor handles online virksomheder til en højere multipel end offline virksomheder – i hvert fald inden for detailverdenen,” siger Jakob Tolstrup, der ikke ser tegn på, at opkøbsinteressen er løjet af – trods energipriser, fragtarter og inflationspres.

”2021 og starten af 2022 er det bedste M&A-marked, vi nogensinde har oplevet, og vi har stadig en forventning om, at 2022 kan blive et rekordår,” siger han.

”Samlet set er der rigtig, rigtig høj interesse for online virksomheder både fra danske og internationale investorer. Vi oplever, at både kapitalfonde og traditionelle detaillister stadig er meget aktive i markedet.”

Hvad er det danske e-commerce butikker kan, der gør dem attraktive?

”De er rigtig gode til at finde nicher og målrette produkterne, internationalisere og til at optimere proces, logistik og arbejdsgange. Og kan du lægge et brand på toppen af det, så har du en vinderformel, og det er der mange, der har været gode til.”

Kapitalfonde og gamle detaillister, der vil digitalisere forretningspositionen, er blandt bejlerne til danske netbutikker, siger M&A-rådgiver Jakob Tolstrup. | Foto: Clearwater International / PR
Kapitalfonde og gamle detaillister, der vil digitalisere forretningspositionen, er blandt bejlerne til danske netbutikker, siger M&A-rådgiver Jakob Tolstrup. | Foto: Clearwater International / PR

Stadig vækst

Ifølge Palle Nørgaard er opkøbsinteressen i dag ændret i forhold til starten af 2021. Usikkerhederne generelt omkring fremtiden påvirker alle processer i og omkring salg af virksomheder. Men købere tager meget bestik af den hurtige adfærdsændring, som corona medførte blandt forbrugerne, og som har skabt en ”new normal”, der giver forventninger om høj fremtidig vækst for netbutikker.

”Og der er stadig vækst i danske netbutikker, og derfor er der også stadig stor købsinteresse i markedet. Grundlæggende kan man ikke se, at handelsmultiplerne peger nedad, men holder niveau.”

Han peger som Jakob Tolstrup også på, at det er netbutikkerne, der har en niche og et brand, der står stærkest i markedet.

”De enkeltstående vindere i vertikalerne vil helt klart være dem, der ikke gang på gang skal ud at ”købe” deres kunder. Den tilbagevendende kunde er nøglen til rentabilitet især i takt med, at e-commerce markedet bliver mere crowded,” siger han.

”Et af de mest åbenlyse parametre her vil være de e-commerce forretninger, som har egne brands, da de selvsagt kan tilbyde noget, andre ikke kan. Men det kan også sagtens være nogle, der på anden vis har formået at skabe en platform med en offering, der får kunden til at vende retur gang på gang.”

Er blevet big business

Ifølge M&A-rådgiveren Oaklins blev der sidste år handlet 423 danske virksomheder, hvilket var rekord og en stigning på 73 pct. i forhold til 2020. Når en god og stigende bid af dem er e-commerce forretninger, handler det også om, at lønsomheden er forbedret, mener Niels Ralund, der er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv Digital Handel.

”Overskriften er, at e-commerce er blevet big business, og de fleste store kæder og butikker i dag arbejder ud fra en digital strategi fremover, så den digitale handel er pludselig blevet voldsomt interessant,” siger Niels Ralund.

Han uddyber, at der også er andre bevægelser i markedet – både shops, der er forblevet selvstændige som Skatepro, der slog indtjeningsrekord med 74 mio. kr. sidste år, eller netpionerer, der breder sig, som nordjyske Coolshop, der har købt minoritetsandele i netbutikkerne Luksusbaby og Dit Ur.

Ifølge Niels Ralund afspejler prissætningen, at online forretningerne er modnet.

”Man har kunnet se under coronaen med den vækst, der har været, at også bundlinjen har kunnet følge med,” siger han.

”Med de toplinjer, vi har set i nogle af butikkerne, er der også grobund for, at prisen skulle være høj. Så kan vi altid diskutere, om det skal være en faktor otte, 12 eller 15. Det er oppe i den rigtig høje ende, men det er ikke en dot com-boble. Der er noget, der legitimerer, at vi er oppe i den høje pris.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også