Klumme: Fremtidens retail starter med AI

Effektivitet, skarpe priser og unikke, skræddersyede boutique-oplevelser. Detailbranchen skal kunne meget og AI kan hjælpe, hvis branchen tør udnytte det, skriver general manager fra Lenovo.
Tina Borgbjerg er director og general manager for it-selskabet Lenovo ISG i Norden og Benelux. | Foto: PR/Lenovo
Tina Borgbjerg er director og general manager for it-selskabet Lenovo ISG i Norden og Benelux. | Foto: PR/Lenovo
AF TINA BORGBJERG, GENERAL MANAGER, LENOVO INFRASTRUCTURE SOLUTIONS GROUP, NORDEN OG BENELUX

Forestil dig, at du træder ind i en lille hyggelig butik uden for almindelig åbningstid. Her møder du en veloplagt chatbot, der i tæt dialog med data om dine præferencer, billeder af dig selv og tidligere køb, styler og klæder dig på til weekendens fest. Og ikke nok med at den foreslår, hvad du skal prøve, så ved den allerede, at den kjole eller det jakkesæt, du ender med at købe, ligger klar i webshoppen og når frem, inden festen på lørdag.

Tanken om fysiske flagskibsbutikker, der understøtter webshoppens digitale univers, er ikke ny, men det er niveauet af skræddersyede personlige oplevelser kombineret med en endnu mere strømlinet supply chain. Den underliggende drivkraft bag denne forandring er AI, og den har fart på. Udviklingen i AI rummer mange nye spændende forretningsmæssige muligheder. Derfor handler det for detailbranchen om at gribe og udnytte disse muligheder. Især fordi forbrugerne efterspørger forandring og nye måder at handle på.

I en undersøgelse foretaget af McKinsey om forbrugeradfærd kommer det frem, at vi som forbrugere i højere grad ønsker personlige, informative og underholdende oplevelser, når vi står i butikken. Undersøgelsen viser også, at vi er villige til at spendere mere, når vi møder de skræddersyede oplevelser eller reklamer allerede, mens vi står i prøverummet eller ved køledisken i supermarkedet.

Men for at leve op til disse høje forventninger fra købevillige forbrugere kræver det, at detailbranchen ved meget mere om deres kunder. Og her kommer AI ind i billedet.

Kameradata i brug

En af mulighederne for detailbranchen er at anvende AI-drevne dataindsigter fra butikkens kameraer. Ved at gøre det, kan den enkelte forhandler få et langt dybere indblik i, hvad kunderne ser på lige nu, hvad de køber, og hvad de er på vej til at købe. 

Baseret på den data kan butikkerne derved anvende den nye viden til at skabe bedre kundeoplevelser som fx autonom shopping eller tilbyde dynamiske priser og kampagner i realtid, mens kunderne stadig er i butikken.

Derudover kan AI hjælpe detailhandlen med at nedbryde barrierer til deres kunder både fysisk i butikkerne og online, og derigennem skabe en tættere dialog og relation. Fysisk kunne det være chatbots, der inspirerer kunderne til, hvad de skal lave til aftensmad – fx ud fra det, de allerede har lagt i kurven, eller er på tilbud i den pågældende butik. Online kunne det være tøjbrands, der anvender chatbots som personlige shoppere ud fra billeder, som kunderne har uploadet af dem selv, der viser den stil eller type tøj, de søger.

Effektiv lagerstyring

Ude på lageret spiller AI også en nøglerolle i at forbedre forsyningskæden og mindske spild. Her kan teknologien ved fx at koble lagerniveauer til købstendenser i realtid hjælpe den lageransvarlige med endnu mere effektivt at bestille produkter, styre butikkens lagerbeholdning, genopfylde hylder og planlægge logistik.

Dermed kommer varerne hurtigere og friskere frem samtidig med, at mængden af spild reduceres. Det er både godt for den enkelte forretning, men også i det større samfundsperspektiv, hvor detailhandlen blandt andet spiller en central rolle i reduktion af madspild. 

I det hele taget gælder, at jo mere data, der deles mellem detailvirksomhedernes forskellige afdelinger, desto mere værdifulde bliver indsigterne. Kender man fx det gennemsnitlige antal kunder, der strømmer gennem butikken på særlige tidspunkter af året som påske, black friday eller jul, kan man lagerføre butikken til at matche efterspørgslen. Og er lagerbeholdninger knyttet til viden om, hvad der sker på butiksgulvet i realtid med aktuelle købstendenser eller data fra marketingafdelingen, vil det kunne hjælpe hele virksomheden med at blive mere effektiv og strømlinet.

For mig at se er det at kunne anvende og udnytte data i realtid til at optimere og levere effektiv lagerstyring og samtidig skabe de bedste personlige kundeoplevelser, det, der kommer til at afgøre, hvem der vinder nuværende og fremtidige kunder i detailbranchen.

Kort sagt: AI er kommet for at blive – og for detailbranchen handler det om at omfavne den nu.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også