Regeringen holder fast i "Nej-tak"-ordning for reklamer

Den nuværende fravalgsordning for reklamer fastholdes fremfor at indføre en ny ”Ja-tak”-ordning.
Ifølge erhvervsminister Morten Bødskov (S) er den nuværende ”Nej-tak”-ordning med til at støtte op om gode indkøbsmuligheder i landdistrikterne. | Foto: Jens Dresling
Ifølge erhvervsminister Morten Bødskov (S) er den nuværende ”Nej-tak”-ordning med til at støtte op om gode indkøbsmuligheder i landdistrikterne. | Foto: Jens Dresling
AF RITZAU

Regeringen har på baggrund af en afsluttet undersøgelse besluttet at fastholde den nuværende fravalgsordning for husstandsomdelte reklamer.

Det oplyser Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen viser, at særligt detailhandlen kan blive hårdt ramt af en ny tilvalgsordning, mens der er en risiko for, at ordningen, hvor forbrugerne aktivt skal sige ja tak til reklamer, ikke vil blive godkendt i EU.

Ifølge erhvervsminister Morten Bødskov (S) er den nuværende ”Nej-tak”-ordning med til at støtte op om gode indkøbsmuligheder i landdistrikterne.

”For den giver mindre butikker muligheden for at forblive synlige og komme ud med deres tilbud til lokalmiljøet,” siger han i pressemeddelelsen.

Regeringen har desuden valgt at fastholde den nuværende ordning, da de forventede miljømæssige fordele ved en ”Ja-tak”-ordning ikke opvejer ulemperne, lyder det.

Undersøgelsen viser, at klimaeffekterne ved en ny ordning er minimale.

Gevinsten ved mindre papiraffald vil desuden blive mindre over tid som følge af digitalisering af annoncemarkedet, hedder det i pressemeddelelsen.

Mads Reinholdt, direktør i Forbrugerrådet Tænk, skriver i et opslag på det sociale medie X, at det er ”skuffende og uambitiøst”, at regeringen holder fast i ”Nej-tak”-ordningen.

En ”Ja-tak”-ordning ”ville give forbrugerne magt over egen postkasse og være godt for miljøet”, tilføjer han.

Dansk Erhverv bakker omvendt op om regeringens beslutning, fordi ”reklamer fortsat er et uundværligt redskab”.

”Det giver ganske enkelt ikke mening, at man politisk vil forhindre virksomhederne i at benytte en effektiv markedsføringskanal, som samtidig møder et behov hos en stor del af forbrugerne,” siger Stine Sjølund Blok, chefkonsulent i Dansk Erhverv, i en skriftlig kommentar.

Halvdelen af alle danske husstande er tilmeldt ”Nej-tak”-ordningen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også