Analyse: Konkurrenter zoomer ind på lunserne efter Rema 1000s Aldi-opkøb

Myndighederne kan kræve frasalg af butikker for at godkende opkøbet af Aldi, skriver Jesper Veber Knudsen i denne analyse.
Foto: Aldi / Pr
Foto: Aldi / Pr
AF JESPER VEBER KNUDSEN, SELVSTÆNDIG JOURNALIST OG ANALYTIKER, TIDL. ANSV. REDAKTØR, DH MEDIA

Sidste år stod discountkæderne Aldi og Rema 1000 for årets største nyhed i dansk dagligvarehandel, da de fortalte, at Rema vil købe 114 af Aldis danske butikker – og at Aldi forlader Danmark.

Nu er der gået syv måneder siden, og de 114 Aldi-butikker åbner fortsat hver eneste dag med det gammelkendte logo på facaderne. Det kan sagtens komme til at vare yderligere et par måneder, før storhandlen får grønt lys fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Dermed er situationen grundlæggende stadig lige så uafklaret, som den var i december, da handlen blev offentliggjort. Og derfor

holder alle konkurrenterne et vågent øje med, hvilke butikker der kan komme til salg, når Rema har skummet fløden af Aldi-placeringer. De skal være klar til at rykke hurtigt, så snart der er en afklaring.

For nylig fortalte Dagrofas topchef Tomas Pietrangeli til Detailwatch, hvordan Dagrofa ser på mulighederne for at skaffe flere rentable butikker i den flydende situation.

”Vi prøver at gøre det bedste for os, og så må vi forholde os til den overordnede konkurrencesituation, når vi ser, hvordan de forskellige brikker falder på plads,” sagde han.

Zoomer ind lokalt

I denne forbindelse kan ”brikkerne” f.eks. handle om Aldi’er, som konkurrencemyndighederne ikke vil lade Rema overtage, eller om eksisterende Rema-butikker, der bliver lukket, fordi Aldis butik i samme by er nyere og større med en bedre placering i forhold til de lokale trafikmønstre – og bedre parkeringsforhold.

Overordnet set tjener Aldi-opkøbet nemlig to formål for Rema 1000: Dels muligheden for en hurtigere ekspansion i en periode, hvor

kæden selv har haft usædvanligt svært ved at få åbnet de 15-20 butikker om året, der har været målet. Dels får Rema speedet en moderniseringsproces op, der ellers ville tage mange år, hvor nyere Aldi-butikker afløser slidte Rema’er, der nærmer sig udløbsdatoen. 

Mens det er ret let at lave skrivebords-regnestykker på makroplan over, hvor mange butikker forbrugernes darling Rema 1000 kan nå op på efter købet (op mod 450) – og hvor stor en omsætningsvækst – så er det for Pietrangeli, hans topchef-kolleger, købmænd og butikschefer mere interessant at zoome ind på, hvad der sker i de enkelte byer, hvor de 114 Aldi-butikker ligger.

Det er her, der kan ske forskydninger i den lokale konkurrencesituation – eller opstå nye muligheder for at erhverve sig en attraktiv butiksplacering.

Tanken med butikkerne

Rundt omkring i landet kan man sagtens gætte kvalificeret på, hvad der kommer til at ske med hver enkelt af de Aldi-butikker, som Rema 1000 får lov til at overtage. Og lur mig, om ikke de lokale konkurrenter allerede har analyseret sig frem til det. Her er et kvalificeret gæt på prioriteringen:

1) I de få byer, hvor der ikke i forvejen er en Rema 1000, kommer der naturligvis en. 

2) I mindre byer med omkring 5.000 indbyggere – plus minus – rykker Rema ind i den opkøbte Aldi-butik, hvis den opfylder kravene nævnt ovenfor: Den er nyere og større, har bedre placering i forhold til trafikmønstrene og bedre parkeringsforhold. For at undgå kannibalisering vil man kun i få tilfælde, hvor de to butikker ligger langt fra hinanden, se Rema beholde dem begge. Ellers vil den ældste Rema komme til salg. 

I praksis har Rema 1000 og konkurrencevagthunden en fælles interesse i, at de nye Rema-butikker, der kommer ud af Aldi-overtagelsen, ikke ligger alt for tæt på eksisterende Rema-butikker, skriver Jesper Veber Knudsen. | Foto: Rema 1000/pr
I praksis har Rema 1000 og konkurrencevagthunden en fælles interesse i, at de nye Rema-butikker, der kommer ud af Aldi-overtagelsen, ikke ligger alt for tæt på eksisterende Rema-butikker, skriver Jesper Veber Knudsen. | Foto: Rema 1000/pr

3) I storbyerne København, Aarhus med flere kan man som udgangspunkt forvente, at alle de opkøbte Aldi’er stryger lige ind i den norskejede franchisekæde. Alle discountkæder vil gerne have flere storbyplaceringer. I enkelte tilfælde vil den tilkøbte Aldi måske afløse særligt nedslidte Rema’er i området.

4) For de resterende byers vedkommende er det svært at opstille generelle retningslinjer for, hvad der kommer til at ske. Her afgør de helt konkrete forhold, om Rema kommer til at vokse lokalt. 

Gavnede chancer

Topchefen i Rema-ejer Reitan Retail, Ole Robert Reitan, sagde i vinter om overtagelsen af Aldi, at når den store handel ikke omfattede alle Aldis 188 danske butikker, var det bl.a. fordi, at det gavnede chancerne for at få grønt lys fra konkurrencemyndighederne. 

En standardbetingelse fra konkurrencemyndighedernes side i større fusionssager har ofte været frasalg – i dagligvarehandlen vil det være lig med frasalg af butikker. Kravet om frasalg vil formentlig også være betinget af, at det sker til konkurrenter.

Rema har på sin side formentlig også kalkuleret med frasalg. Men det er ikke sikkert, at Remas liste over butikker, der vil komme til salg, helt matcher myndighedernes.

I praksis har de imidlertid en fælles interesse i, at de nye Rema-butikker, der kommer ud af overtagelsen, ikke ligger alt for tæt på eksisterende Rema-butikker. 

Myndighedernes opgave er at forhindre en lokal Rema-dominans, som ville svække konkurrencen. Derfor er der også lup på konkurrenceforhold i den lille skala. 

For Remas vedkommende skyldes det, at franchisemodellen lægger et ekstra benspænd ind i forhold til en uhæmmet ekspansion: Hver eneste Rema-butik skal være en attraktiv forretning i sig selv for en købmand, så derfor er det ikke nok, at det gavner kæden som helhed med flere butikker. Rema-systemet bygger grundlæggende på, at nye butikker ikke kannibaliserer for meget på de eksisterende. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også