Coop får international energipris

Arbejdet med at sænke energiforbruget i dagligvarekoncernen indbringer Coop international pris, der for første gang gives til en dansk virksomhed.
Coops adm. direktør Kræn Østergaard Nielsen. | Foto: Kim Frost
Coops adm. direktør Kræn Østergaard Nielsen. | Foto: Kim Frost

Coops mangeårige indsats for at omstille energiforbruget får international anerkendelse. 

Den danske dagligvarekoncern vinder som den første danske virksomhed energiprisen Award of Excellence in Energy Management, der uddeles af organisationen Clean Energy Ministerial. Det oplyser Coop i en pressemeddelelse.

Prisen gives til virksomheder og organisationer, der har implementeret energistyringssystemer inden for standarden ISO 50001 og optimeret energiforbruget til fordel for økonomi og miljø.

”Verden befinder sig i en klimakrise, som kræver, at virksomheder tager ansvar for energiforbrug og CO2-udledning. Det har siden 2016 været et stort fokus for os i Coop, og selvom vi har en lang rejse foran os, er vi nået langt,” udtaler adm. direktør i Coop, Kræn Østergaard Nielsen.

Coop har nedbragt CO2-udledningen fra energiforbruget med 42.000 ton siden 2016 ifølge meddelelsen. 

Krav til leverandører

Efter en stigning i klimaaftrykket under coronapandemien, hvor Coops salg og aktiviteter steg, faldt det sidste år fra 5,52 mio. ton CO2e i 2021 til 5,32 mio. ton i 2022. 

Langt størstedelen – over 94 pct. – af udledningerne i Coop og Salling Group kommer fra det såkaldte scope 3, der dækker hele dagligvarekoncernernes værdikæde, særligt i form af de varer, de køber og sælger. 

I løbet af 2022 har begge derfor sat ind over for deres leverandører med krav om, at de forpligter sig til at nedbringe emissionerne fra deres produktion. 

Coop kræver, at dagligvarekoncernens 50 største leverandører, der hver især leverer varer til koncernen for over 100 mio. kr. om året, tilslutter sig Science Based Targets Initiative (SBTi) senest i 2025. Salling Group går efter at 75 pct. af leverandørerne, målt ud fra deres emissioner, i 2027 skal have sat videnskabeligt baserede klimamål. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også