Dagligvarekæden Coop Extra, der er en af de tre store aktører på det norske marked, har ikke tænkt sig at hæve priserne.
Det meddeler dagligvarekæden med knap 500 norske butikker i en pressemeddelelse ifølge det norske medie E24.
Udmeldingen kommer, fordi 1. juli normalvis er en skæringsdato, som mange af dagligvarekæderne i Norge bruger til at øge prisniveauet på flere varer. Men ikke i Coop Extra, der vil fastholde det nuværende niveau eller sænke prisen for en periode frem til 13. august.
Et lignende tiltag har tidligere fået kritik af Konkurrencetilsynet, da konkurrenten Kiwi i januar ville fryse prisen på udvalgte varer.
Også i Danmark er der i dagligvarebranchen hård kamp om kundernes gunst.
Både Coop i Danmark, Salling Group og Dagrofa har meldt om prisfald på mejeriprodukter, og ifølge afgående Coop-formand Lasse Bolander, der går af i maj 2024, pågår der en armlægning med leverandørene hver dag.
”Vi er på nakken af alle leverandørerne og gør virkelig alt for at skubbe, mase og presse. Nogle af leverandørerne skubber også den anden vej og siger, at både lønninger og råvarepriser er steget. Det har vi seriøst en boksekamp om i de her måneder. Hvor det ender er svært at sige, men vi håber, at det ender med lavere priser, og at prisfald på mejeriprodukter kun er starten på en bølge,” sagde han til DetailWatch til årets folkemøde på Bornholm.