Kun hver tiende detailforretning forventer at hæve priserne

Langt størstedelen af detailbutikkerne forventer et uændret prisniveau de kommende tre måneder.
Arkivfoto. | Foto: Annika Byrde
Arkivfoto. | Foto: Annika Byrde
AF RITZAU

Der har i en lang periode være udbredte meldinger om stigende priser og forventninger om yderligere stigninger. Men nu ser billedet langt mere afdæmpet ud.

I løbet af de kommende tre måneder forventer kun en ud af ti detailforretninger at hæve sine priser.

Det viser en opgørelse fra Danmarks Statistik tirsdag.

Ifølge Brian Friis Helmer, der er privatøkonom hos Arbejdernes Landsbank, var det seks ud af ti for et år siden.

”Det er virkelig gode nyheder for de danske forbrugere, at markant færre virksomheder forventer at hæve priserne. Særligt i en tid, hvor mange steder i privatøkonomien har stået for skud,” siger han i en kommentar.

”Det betyder dog omvendt ikke, at man skal gøre sig forhåbninger om, at priserne ligefrem skal falde set med den brede pensel.”

Langt størstedelen af detailbutikkerne forventer nemlig et uændret niveau i priserne. Det fremgår af opgørelsen fra Danmarks Statistik.

Falder priser på fragt og energi

Kristian Skriver, der er seniorøkonom hos Dansk Erhverv, vurderer, at udviklingen blandt andet er et resultat af, at faldende energipriser gør det billigere at producere varer.

”Samtidig er fragtraterne normaliseret, hvilket gør det billigere at få fragtet varer på tværs af verdenen.”

”De lavere priser på energi, fragt og råvarer vil på sigt komme de danske forbrugere til gavn,” skriver han i en kommentar.

Blot syv procent af detailbutikkerne forventer ligefrem lavere salgspriser i det kommende kvartal.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også