Forbrugertillid forbedres for syvende måned i træk

Den tiltagende forbrugertillid skyldes blandt andet, at energipriserne er faldet mærkbart, mener økonom.
Kristian Skriver er seniorøkonom i Dansk Erhverv | Foto: PR/Dansk Erhverv
Kristian Skriver er seniorøkonom i Dansk Erhverv | Foto: PR/Dansk Erhverv
AF MARKETWIRE

Den danske forbrugertillid forbedredes i maj for syvende måned i træk.

Overordnet steg forbrugertilliden til minus 15,1 fra minus 18,2 måneden før. Det fremgår af tal fra Danmarks Statistik.

Fremgangen følger positive forventninger til familiens og Danmarks fremtidige økonomiske situation, mens de øvrige tre indikatorer er negative.

”Stigningen i forbrugertilliden skyldes dog primært en markant mindre negativ vurdering af Danmarks nuværende økonomiske situation og dels en markant stigning i forbrugernes forventninger til Danmarks fremtidige økonomiske situation, som er positiv for første gang i over et år,” skriver Danmarks Statistik.

Indikatorerne for familiens situation og Danmarks økonomiske situation i dag er henholdsvis minus 23,7 og minus 26,6, hvor gennemsnittet for disse indikatorer i det seneste halve år er henholdsvis minus 26,7 og minus 44,7. Forventningerne til fremtiden ligger for familiens situation på 3,6, mens tilliden til Danmarks økonomi om et år ligger i positive 5,6.

Forbrugernes forventninger til fremtiden afspejler, at der trods de nuværende økonomiske udfordringer venter bedring forud, bemærker Kristian Skriver, der er seniorøkonom i Dansk Erhverv, i et notat.

”Det tegner et billede af, at forbrugerne er hårdt ramt nu, men er optimistiske på fremtiden,” skriver han og tilføjer:

”Den tiltagende forbrugertillid skyldes blandt andet, at energipriserne er faldet mærkbart, mens også inflationen er aftaget. Mange danske familier har åndet lettet op, fordi energipriserne er faldet. Det ses tydeligt i forbrugertilliden.”

Lave energipriser og aftagende inflation er også forklaringen på danskernes optimistiske forventninger til fremtiden.

”Forbrugerne har også ret. Dansk økonomi har udviklet sig bedre end frygtet,” fremgår det.

Selv om forbrugertilliden er gået frem de seneste syv måneder, er den fortsat i et historisk lavt niveau, pointerer Kristian Skriver. Der er således lang vej igen, før optimismen for alvor får fat i de danske forbrugere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også