Regeringen vil se på om regler for influencere skal strammes
![I Frankrig skal det nye lovforslag bl.a. være med til at beskytte børn og unge under 16 år, som bliver brugt til at promovere produkter. | Foto: Frankhoermann/AP/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/15681250/5rjmyt/ALTERNATES/schema-16_9/18160246440487-5568x3712ma.jpg)
Regeringen vil undersøge om influencerbranchen skal underlægges strammere regler, end det p.t. er tilfældet. Det skriver Politiken.
Undersøgelsen sker på baggrund af en række tiltag fra et nyt lovforslag i Frankrig, der lyder på hårdere straffe for skjult reklame, samt at børn under 16 år skal beskyttes mod at optræde i forældrenes reklameopslag.
”Og hvis der er behov for, at vi kigger lovgivningen efter i sømmene, så er regeringen ikke bleg for at stramme reglerne”, skriver erhvervsminister Morten Bødskov (S) i et skriftligt svar til Politiken.
Sidste år modtog Forbrugerombudsmanden 100 klager vedrørende skjult reklame, hvor hovedparten omhandlede influencermarkedsføring, og der er uddelt flere bøder til influencere for at have overtrådt reglerne i markedsføringsloven - f.eks. i december, hvor en influencer idømt en bøde på 20.000 kr. for at have overtrådt reglerne mod skjult reklame i markedsføringsloven.
Flere partier er enige i, at branchen kræver en strammere regulering, og bl.a. siger Alternativets medieordfører, Theresa Scavenius, til avisen, at influencermarkedsføring tydeligvis er blevet en forretnings-model, og det derfor skal være klart, hvornår der er tale om reklameindhold.
(Denne artikel er leveret af vores søstermedie MediaWatch.)
Relaterede artikler
Matas buldrer frem på Tiktok og kaprer de unge kunder
For abonnenter