Forbrugernes tillid til økonomien når højeste niveau i et år

Nye overenskomster kan være med til at få forbrugerne til at se lysere på økonomien, mener økonom.
Ifølge Søren Kristensen, cheføkonom hos Sydbank, er niveauet for tilliden dog langt fra at være godt. | Foto: Jens Dresling
Ifølge Søren Kristensen, cheføkonom hos Sydbank, er niveauet for tilliden dog langt fra at være godt. | Foto: Jens Dresling
AF RITZAU

I takt med at priserne på el og gas er blevet er faldet de seneste måneder, er danskernes syn på egen og dansk økonomi på samme tid blevet lysere.

Det viser Danmarks Statistiks barometer for forbrugertilliden for april.

Tilliden til økonomien steg således for sjette måned i træk, omend det går langsomt.

Ifølge Søren Kristensen, cheføkonom hos Sydbank, er niveauet for tilliden dog langt fra at være godt, da vi fortsat befinder os markant under niveauerne fra både finanskrisen og coronapandemien.

”De danske forbrugere er altså med andre ord fortsat meget bekymrede,” siger han i en kommentar.

Forbrugertilliden måles ved at spørge til en vurdering af dansk økonomi og forbrugernes egen økonomi nu sammenlignet med for et år siden samt forventningerne til det næste år.

Her kan forbrugerne svare på en skala fra meget positiv til meget negativ. Det omregnes til en talværdi, så de mest positive svar får en værdi på 100, mens de mest negative svar får en værdi på minus 100.

For januar lander forbrugertilliden på minus 18,2.

Søren Kristensen hæfter sig ved flere ting, når han kigger på den langsomme bedring.

”For det første er privatforbruget allerede faldet med mere end 2,5 procent over det seneste år. Det er et relativt stort fald i en historisk kontekst, og selv om vi forventer det falder yderligere, så er en del af regningen i vores optik allerede betalt,” siger han.

”For det andet er der med de nye overenskomster nu udsigt til, at styrtblødningen af reallønnen hører op,” uddyber Søren Kristensen.

Reallønnen betegner, hvad lønmodtagerne reelt får ud af deres indkomst. Hvis reallønnen stiger, kan forbrugerne få mere for deres løn end tidligere.

”Erfaringsmæssigt er det altså noget, som kan få både det økonomiske humør og forbrugslysten til at stige,” siger Søren Kristensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også