Ægteparret Kim og Rikke Kahr Østergaard, der overtog webshoppen Miin i januar 2022, er utilfredse med, at Forbrugerombudsmanden i december nævnte deres webshop som ét af fem selskaber, der har fået en løftet pegefinger for greenwashing ved at kalde produkter bæredygtige uden at kunne dokumentere det, skriver Jydske Vestkysten.
”Jeg synes, det er lidt utilstedeligt, at Forbrugerombudsmanden trækker os frem, hvis jeg skal være helt ærlig. Det er et meget, meget kort forløb, vi har haft med dem. Vi har kommunikeret til dem, at vi vil rette ind, og så synes jeg, det er dårlig stil, at de offentliggør det,” siger Rikke Kahr Østergaard.
Ifølge ægteparret startede Forbrugerombudsmandens kommunikation med webshoppen med den tidligere ejer, før ægteparret overtog, og ifølge Rikke Kahr Østergaard har de altså rettet ind, efter de selv var i kontakt med Forbrugerombudsmanden i oktober.
På webshoppen fremgår ordet ”bæredygtigt” dog fortsat på hjemmesiden, og netop dette fremhæver kontorchef hos Forbrugerombudsmanden, Karen Søndergaard over for Jydske Vestkysten.
Hun oplyser også til mediet, at myndigheden som udgangspunkt offentliggør virksomhedsnavne, og at virksomhederne altid bliver orienteret, ligesom de får mulighed for at komme med faktuelle bemærkninger til pressemeddelelserne.