Forbrugerombudsmanden forventer flere 'greenwashing'-sager næste år

Flere virksomheder kommer næste år til at blive politianmeldt for at vildlede forbrugerne, forventer Forbrugerombudsmanden.
Christina Toftegaard Nielsen har været Forbrugerombudsmand siden 2015. | Foto: PR
Christina Toftegaard Nielsen har været Forbrugerombudsmand siden 2015. | Foto: PR

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen forventer at politianmelde flere virksomheder i 2023 for at overtræde vildledningsforbuddet ved brug af grønne udsagn i markedsføringen, skriver Dansk Industri.

Det fortalte forbrugerombudsmanden på et gå-hjem-møde, hvor hun understregede, at man som virksomhed godt kan blive dømt, selv om et udsagn ikke er faktuelt forkert.

”Man må ikke lyve. Man må ikke overdrive. Man må altså ikke give forbrugere et fejlagtigt indtryk af det, man sælger – uanset om det er faktuelt korrekt,” sagde Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen på mødet.

Hvis virksomheder bruger miljømæssige eller etiske udsagn, lyder opfordringen fra Forbrugerombudsmanden, at man skal holde budskaberne så konkrete, præcise, faktuelle og neutrale, som muligt.

På mødet understregede Christina Toftegaard Nielsen også, at en virksomhed skal kunne dokumentere, at en påstand er rigtig, og at der skal meget til, før man lovligt kan kalde noget for bæredygtigt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også