Forbrugerombudsmanden forventer flere 'greenwashing'-sager næste år
![Christina Toftegaard Nielsen har været Forbrugerombudsmand siden 2015. | Foto: PR](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/10778008/26tnd6/ALTERNATES/schema-16_9/ecsImgChristina%2520Toftegaard%2520Nielsen%2520Nyeste-2638275389896128286.jpg)
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen forventer at politianmelde flere virksomheder i 2023 for at overtræde vildledningsforbuddet ved brug af grønne udsagn i markedsføringen, skriver Dansk Industri.
Det fortalte forbrugerombudsmanden på et gå-hjem-møde, hvor hun understregede, at man som virksomhed godt kan blive dømt, selv om et udsagn ikke er faktuelt forkert.
”Man må ikke lyve. Man må ikke overdrive. Man må altså ikke give forbrugere et fejlagtigt indtryk af det, man sælger – uanset om det er faktuelt korrekt,” sagde Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen på mødet.
Hvis virksomheder bruger miljømæssige eller etiske udsagn, lyder opfordringen fra Forbrugerombudsmanden, at man skal holde budskaberne så konkrete, præcise, faktuelle og neutrale, som muligt.
På mødet understregede Christina Toftegaard Nielsen også, at en virksomhed skal kunne dokumentere, at en påstand er rigtig, og at der skal meget til, før man lovligt kan kalde noget for bæredygtigt.