50 pct. af danskerne er enig eller meget enig i, at detailbutikkerne hæver deres priser mere, end deres omkostninger er steget.
Det skriver Berlingske, der henviser til en ny undersøgelse fra Arbejdernes Landsbank, hvor blot 14 pct. er uenige eller meget uenige i udsagnet.
I undersøgelsen er danskerne også blevet spurgt til, hvad de ser som den primære årsag til prisstigningerne, hvor 76 pct. svarer, at de ser virksomhedernes egne omkostninger som den primære årsag, mens 21. pct. mener, at det skyldes virksomhedernes ønske om at øge profitten.
Uanset om respondenternes svar er rigtige eller ej, viser tallene i undersøgelsen en mistillid, som forbrugerne har, mener privatøkonom.
”Meget af det handler om kommunikation og om at tale med sine kunder om det, men det er svært for virksomhederne at gøre det helt store ved det, for de skal jo sørge for at holde sig konkurrencedygtige,” siger Brian Friis Helmer, der er privatøkonom i Arbejdernes Landsbank.
Dansk detailsalg faldt en smule i september
Inflation og energiregninger æder af resultatet i svensk supermarkedskæde