DetailWatch

Matas ruller Striberne ud i Tyskland: "Det er et nyt interessant vækstspor"

For første gang prøver den børsnoterede danske koncern kræfter med udlandet og lancerer til sommer en række egne brands i en række butikker i Tyskland.

Matas går for første gang uden for landets grænser og lancerer bl.a. Striberne i 75 tyske butikker | Foto: Matas/PR

Matas-kæden tager hul på et nyt spor i vækststrategien og sender selskabets egne brands som Striberne ud på det tyske marked, hvor de kommer på hylderne i 75 butikker til sommer.

Det fortæller adm. direktør Gregers Wedell-Wedellsborg i forbindelse med offentliggørelsen af Matas årsregnskab for 2021/22.

”Vi har igennem mange år mærket en efterspørgsel på danske skønhedsprodukter, fordi vi har været foran på områder som grøn udvikling, clean beauty og også dét at være lokalt produceret. Derfor besluttede vi i forbindelse med vores strategi også at gå den vej,” siger Gregers Wedell-Wedellsborg til DetailWatch.

Han henviser til selskabets 5-årige vækststrategi fra sidste år, Growing Matas Group, hvor lancering af egne brands uden for Danmark er på dagsordenen.

Matas lagde sidste år skinner ud til satsningen med ansættelsen af en international direktør for Matas brands. Den nye direktør, Michael Shin, har bl.a. en fortid hos internationale kosmetikkoncerner som Elizabeth Arden og L’oreal og har senest været selvstændig med firmaet Sif Cosmetics, inden han kom til Matas.

”Han har bygget en lille organisation op hos os, og nu er det lykkedes for det hold at indgå tre afsætningsaftaler i Tyskland, så vi lancerer Striberne, Matas Naturprodukterne og My Moments (spaserie, red.) hos tre partnere i Tyskland,” siger Gregers Wedell-Wedellsborg, der uddyber, at der er tale om aftaler med forskellige kæder, der primært har butikker på det nordtyske marked, men også enkelte sydpå.

Giver mere volumen i indkøb

Wholesale af egne produkter fylder få procent i Matas’ omsætning og forretning i dag, og foreløbig er det en forsigtig investering, Matas tager, for at teste potentialet af uden for landets grænser, uddyber Gregers Wedell-Wedellsborg.

”Det er ikke noget, hvor vi risikerer store penge, men det er klart, det er et nyt interessant vækstspor, som også er til at give os fordele i Danmark, fordi vi får lidt flere muskler bag vores produktudvikling og lidt mere volumen på indkøb af egne brands,” siger han.

”Vores fokus næste år bliver at sikre, at vi gør det så godt som muligt i de 75 butikker. Hvis det går godt, vil der være appetit på at udvikle det mere, men vi vil gerne se, hvordan de tyske kunder tager imod det, inden vi begynder at bygge det ind i vores langsigtede forventninger.”

Matas præsenterede tidligere onsdag årsregnskab, der viste, at koncernen fortsat har snuden i vækstsporet. Omsætningen voksede godt 4 pct. til 4,34 mia. kr. Bundlinjen voksede 2,8 pct. til 276 mio. kr.

Målsætningen er en omsætning på over 5 mia. kr. i 2025/26 og en fortsat overskudsgrad på ebitda på 17-18 pct.

Matas med rekordomsætning: ”Kunderne er vendt tilbage til de fysiske butikker”

Matas fortsætter fremgang med ny rekordomsætning

Mere fra DetailWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs