En del af Watch Medier

DetailWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
01.06.2022kl. 15.19

Matas ruller Striberne ud i Tyskland: "Det er et nyt interessant vækstspor"

For første gang prøver den børsnoterede danske koncern kræfter med udlandet og lancerer til sommer en række egne brands i en række butikker i Tyskland.
Matas går for første gang uden for landets grænser og lancerer bl.a. Striberne i 75 tyske butikker | Foto: Matas/PR
af LOUISE RESEKE

Matas-kæden tager hul på et nyt spor i vækststrategien og sender selskabets egne brands som Striberne ud på det tyske marked, hvor de kommer på hylderne i 75 butikker til sommer.

Det fortæller adm. direktør Gregers Wedell-Wedellsborg i forbindelse med offentliggørelsen af Matas årsregnskab for 2021/22.

”Vi har igennem mange år mærket en efterspørgsel på danske skønhedsprodukter, fordi vi har været foran på områder som grøn udvikling, clean beauty og også dét at være lokalt produceret. Derfor besluttede vi i forbindelse med vores strategi også at gå den vej,” siger Gregers Wedell-Wedellsborg til DetailWatch.

Han henviser til selskabets 5-årige vækststrategi fra sidste år, Growing Matas Group, hvor lancering af egne brands uden for Danmark er på dagsordenen.

Matas lagde sidste år skinner ud til satsningen med ansættelsen af en international direktør for Matas brands. Den nye direktør, Michael Shin, har bl.a. en fortid hos internationale kosmetikkoncerner som Elizabeth Arden og L’oreal og har senest været selvstændig med firmaet Sif Cosmetics, inden han kom til Matas.

”Han har bygget en lille organisation op hos os, og nu er det lykkedes for det hold at indgå tre afsætningsaftaler i Tyskland, så vi lancerer Striberne, Matas Naturprodukterne og My Moments (spaserie, red.) hos tre partnere i Tyskland,” siger Gregers Wedell-Wedellsborg, der uddyber, at der er tale om aftaler med forskellige kæder, der primært har butikker på det nordtyske marked, men også enkelte sydpå.

Giver mere volumen i indkøb

Wholesale af egne produkter fylder få procent i Matas’ omsætning og forretning i dag, og foreløbig er det en forsigtig investering, Matas tager, for at teste potentialet af uden for landets grænser, uddyber Gregers Wedell-Wedellsborg.

”Det er ikke noget, hvor vi risikerer store penge, men det er klart, det er et nyt interessant vækstspor, som også er til at give os fordele i Danmark, fordi vi får lidt flere muskler bag vores produktudvikling og lidt mere volumen på indkøb af egne brands,” siger han.

”Vores fokus næste år bliver at sikre, at vi gør det så godt som muligt i de 75 butikker. Hvis det går godt, vil der være appetit på at udvikle det mere, men vi vil gerne se, hvordan de tyske kunder tager imod det, inden vi begynder at bygge det ind i vores langsigtede forventninger.”

Matas præsenterede tidligere onsdag årsregnskab, der viste, at koncernen fortsat har snuden i vækstsporet. Omsætningen voksede godt 4 pct. til 4,34 mia. kr. Bundlinjen voksede 2,8 pct. til 276 mio. kr.

Målsætningen er en omsætning på over 5 mia. kr. i 2025/26 og en fortsat overskudsgrad på ebitda på 17-18 pct.

Matas med rekordomsætning: ”Kunderne er vendt tilbage til de fysiske butikker”

Matas fortsætter fremgang med ny rekordomsætning

Relaterede artikler:

  • Foto: Stine Bidstrup/ERH

    Matas med rekordomsætning: ”Kunderne er vendt tilbage til de fysiske butikker”

    For abonnenter

  • Foto: PR/Matas

    Matas fortsætter fremgang med ny rekordomsætning

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Marie Ravn / Ritzau Scanpix
Nyheder

Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider

Den danske designvirksomhed Georg Jensen A/S løftede omsætningen globalt med 6 pct. i fjor – trods salgsdyk i årets sidste kvartal. 
  • Året der gik i detailbranchen: Her er de største historier fra 2022
  • Dansk designfirma med mere end 250 års historie når rekordresultat

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse

For abonnenter

Sille Pedersen og Søren Kirkegaard står bag flere selskaber. Salget tog for alvor fart, da de begyndte at sælge kulørte foldekasser. | Foto: Casper Dalhoff
DetailWatch

Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser

For abonnenter

De største detailselskaber i modebranchen klarer sig ifølge analyse fra Deloitte ekstra godt. | Foto: Joachim Ladefoged
Mode og Velvære

Analyse: Dansk mode står solidt – med lav sigtbarhed og nye krav

For abonnenter

Aldi indledte ophørsudsalget i Danmark 13. januar | Foto: Hella Andersen
DetailWatch

Flere Aldi-butikker melder om udsolgt og lukker før tid

Jesper Lund (t.h.) har været adm. direktør i Lars Larsen Group siden starten af 2020. Jacob Brunsborg (t.v.) er medejer af selskabet sammen med resten af Brunsborg-familien. | Foto: Joachim Ladefoged
DetailWatch

Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem

For abonnenter

Læs også

”Kundestrømmen i butik og online er steget, og det er nok det største sundhedstegn i kvartalet," siger topchef i Matas Gregers Wedell-Wedellsborg efter omsætningsvækst på 1,2 pct. i koncernens 3. kvartal. | Foto: Stine Bidstrup/ERH
DetailWatch

Flere kunder sikrer Matas vækst selvom der blev lagt mindre i indkøbskurven

Onlinevækst og et ”overraskende godt” julesalg løfter omsætningen for Matas efter en svag start på kvartalet. Svagere udvikling samt tilbagegang i de små byer får dog selskabet til at indsnævre forventningerne til året en anelse. 

For abonnenter

Foto: PR/Matas
Mode og Velvære

Onlinesalg driver Matas til rekordhøjt julesalg

Selvom Matas øgede omsætningen fra oktober til og med december, nedpræciserer koncernen sine forventninger til regnskabsåret 2022/23.

For abonnenter

Ladybox har popsangerinden Medina som brand-ambassadør. Hun har samtidig købt en ejerandel på 9 pct. af virksomheden. | Foto: PR
Mode og Velvære

Kosmetikkasser på abonnement får investering fra Jesper Buch og Jacob Risgaard

Stifterne bag det abonnementsbaserede skønhedskoncept Ladybox har fået en investering på 600.000 kr. fra Jesper Buch og Jacob Risgaard gennem tv-programmet Løvens Hule.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider – 27. jan.
  • Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse – 27. jan.
  • Flere Aldi-butikker melder om udsolgt og lukker før tid – 27. jan.
  • Medvinden er vendt for den danske skoindustri – 27. jan.
  • Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser – 27. jan.
  • Analyse: Dansk mode står solidt – med lav sigtbarhed og nye krav – 27. jan.
  • Hanstholm Køkken havde fremgang op til lukning: ”Afmatning” rammer – 27. jan.
  • Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem – 27. jan.
  • Modefirmaer får opkøbstilbud på stribe – 27. jan.
  • Rema 1000 trækker sig fra al handel med Skare Meat Packers – 27. jan.
  • Shoppingcenter ved Aarhus solgt med heftig rabat – 27. jan.
  • Asos hyrer profil ind til at rydde op i finanserne – 27. jan.
  • Høje omkostninger og Rusland-exit skæmmer H&M's forretning – 27. jan.
  • DI: Onlinesalg faldt 7,5 pct. i julekvartal og D2C-salg vinder indpas – 27. jan.
  • Kosmetikkasser på abonnement får investering fra Jesper Buch og Jacob Risgaard – 27. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • People and Operations Partner

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge