Forbrugerombudsmanden offentliggør nye retningslinjer for markedsføring af tilbud

Fra på lørdag gælder nye retningslinjer for prismarkedsføring, efter at Forbrugerombudsmanden har offentliggjort reviderede retningslinjer på området.
Ændringerne betyder blandt andet, at fra 28. maj skal en vare have haft sin normalpris i mindst 30 dage, før prisen kan bruges som et sammenligningsgrundlag ved et tilbud.
Den periode har tidligere lydt på seks uger, og ændringen betyder samtidig, at perioden for, hvor længe et tilbud må vare, forkortes fra to uger til ti dage.
Derudover skal en erhvervsdrivende i sin markedsføring af et tilbud også oplyse den laveste pris en vare har kostet de seneste 30 dage. Det gælder også i forbindelse med ”Black Friday” eller andre kampagner, der indikerer en prisnedsættelse.
Det betyder eksempelvis, at hvis en vare sælges til en tilbudspris på 400 kr. under Black Friday, skal den erhvervsdrivende skulle oplyse den pris som normalprisen, hvis samme produkt sættes på tilbud i forbindelse med julehandlen i december.
Ændringerne er lavet efter forhandlinger med en række erhvervs- og brancheorganisationer samt Forbrugerrådet Tænk.
Forbrugerombudsmanden udstedte første gang en vejledning om prismarkedsføring i 1997, som blev revideret i 2002. Retningslinjerne er siden også blevet revideret i 2013 og 2017.
Formålet med retningslinjerne er at sikre forbrugerne mod vildledning og samtidig hjælpe erhvervsdrivende til at vide, hvordan de må markedsføre tilbud og andre salgsfremmende tiltag uden at bryde markedsføringsloven.
Du kan læse alle de seneste ændringer i retningslinjerne her.