DetailWatch

Danske detailvirksomheder frygter krigens påvirkning på forbrugerne: "Der er en enorm usikkerhed"

Flere store danske detailvirksomheder som Sport 24, møbelkæden Møblér og herretøjsforretningerne Mr og Din Tøjmand kan allerede nu mærke en tilbageholdenhed hos forbrugerne som følge af stigende fødevare- og energipriser og krigen i Ukraine.

Lars Elsborg, adm. direktør i Sport24, frygter, at den dalende købsvillighed blandt forbrugerne vil sætte sig over sigt. | Foto: Joachim Ladefoged/ERH

Det er næppe gået manges næse forbi, at det i øjeblikket bliver dyrere og dyrere at være forbruger i Danmark.

De i forvejen støt stigende energi- og fødevarepriser har fået endnu et alvorligt nøk opad i de seneste par uger, hvor særligt Ruslands invasion af Ukraine og de medfølgende vestlige sanktioner, der blandt andet gradvist har begrænset importen af russisk gas, har sendt benzin- og dieselpriserne på himmelflugt.

Samtidig har en række virksomheder taget store valg som følge af krigen i Ukraine og accepteret de medfølgende konsekvenser. Som når blandt andet Bestseller af sikkerhedsmæssige grunde har lukket sine fabrikker i Ukraine, eller når blandt andre Jysk, Bang & Olufsen og Hummel har lukket deres butikker og stoppet al handel på det russiske marked.

Men nu begynder også danske virksomheder, der ikke har noget direkte i klemme i form af butikker eller fabrikker i de implicerede lande, at mærke nogle af krigens indirekte konsekvenser.

Selvom vi ikke er direkte påvirket, har vi en sekundær påvirkning, som rammer den danske forbruger på en eller anden måde.

Lars Elsborg, adm. direktør for Sport 24

Flere store danske virksomheder fortæller nu, at de stigende energi- og fødevarepriser ser ud til at kan mærkes i den danske detailhandel.

Lars Elsborg, adm. direktør for Sport 24, fortæller, at virksomheden har fået en skidt start på marts efter to gode første måneder i 2022. Selvom det er for tidligt at udlede en tendens af tallene, vurderer han, at det er en ”sekundær påvirkningen” af krigen, der gør forbrugerne mere tilbageholdne.

”Helt grundlæggende er der en enorm usikkerhed. Selvom vi ikke er direkte påvirket, mærker vi en sekundær påvirkning, som rammer den danske forbruger på en eller anden måde,” siger han og tilføjer:

”Varmen og fødevarene bliver dyrere, og der er jo nogle fornødenheder, som man skal have som menneske og kommer først. Og hvor i rækken kommer så de nye løbesko? Det er på den måde, vi er ramte.”

Forbruget er stoppet op

Det er ikke kun sportskæden, der melder om ændringer i handelsmønstret. Også møbelkæden Møblér, der har 37 butikker på landsplan, kan mærke en forandring i løbet af de seneste par uger.

”Det, jeg hører fra vores butikker, er, at vi også har oplevet en mindre opbremsning i de seneste 14 dage. Om det skyldes stigende energipriser eller en generel bekymring, skal jeg ikke kunne sige. Men det er ikke ualmindeligt, at butikker med langvarige forbrugsgoder oplever en opbremsning, når der sker noget alvorligt i samfundet,” siger Iglin Tanggaard, kædechef for Møblér.

Hun fortæller, at købekraften hos de kunder, der kommer i møbelkædens butikker, er nogenlunde intakt og ikke virker truet, da det typisk ikke er den målgruppe, der er mest økonomisk udsat.

Er vi bekymrede og nervøse? Ja, selvfølgelig er vi det.

Frank Skovgaard, adm. direktør for Indkøbsforeningen af 1964

Opbremsningen gælder også i modebranchen, fortæller Nikolai Klausen, direktør for brancheforeningen Wear og Dansk Detail.

”Jeg hører fra mine medlemmer, at forbruget er stoppet op, og at der ser ud til at være et mindre forbrug i marts end i 2021 og faktisk også end i 2020. Det er nogle kedelige tendenser, vi har set i de første 14 dage af marts.”

Kundernes forbrug ser indtil videre ud til at aftage, selvom der netop nu ifølge Nikolai Klausen er det, som branchen kalder ”oplagt handelsvejr” med masser af forårssol og -tendenser.

”Trafikken lader til at være lavere. Folk er usikre på, hvad situationen vil betyde for rådighedsbeløbet,” siger han.

Anderledes købstendens

En af de tøjvirksomheder, der kan blive ramt af de sekundære konsekvenser, er Indkøbsforeningen af 1964, som har selvstændige butikker i kæderne Mr og Din Tøjmand som medlemmer. Her fortæller adm. direktør Frank Skovgaard, at de øgede priser og den faldende forbrugsvillighed fylder på ledelsesgangene.

”Jeg tror stadig, at vi kommer til at se et rigtig godt forår, men når det så er sagt: Er vi bekymrede og nervøse? Ja, selvfølgelig er vi det.”

Flere dele af detailbranchen frygter, at de stigende energi- og fødevarepriser vil betyde, at forbrugerne holder igen med forbruget i andre dele af detailhandlen. | Foto: Joachim Ladefoged
Flere dele af detailbranchen frygter, at de stigende energi- og fødevarepriser vil betyde, at forbrugerne holder igen med forbruget i andre dele af detailhandlen. | Foto: Joachim Ladefoged

Frank Skovgaard fortæller, at Mr og Din Tøjmand i høj grad lever af salg til kunder, der enten skal på date, til fest eller fødselsdage, og derfor føler han sig stadig overbevist om, at folk vil bruge penge på nyt tøj.

”Men i hvilket omfang, det bliver, er spørgsmålet. Jeg tror, at folk kommer til at tænke lidt mere over, hvad de køber, når de skal købe tøj. I stedet for at købe fire nye skjorter og tage det billigste, tror jeg hellere, at folk vil købe en ny og god én, der er bedre kvalitet og holdbarhed i. Den tendens ser vi meget mere end tidligere for tiden,” siger han.

Kan have langsigtede konsekvenser

Lars Elsborg fra Sport 24 fortæller, at ledelsen i virksomheden taler fuldstændig åbent om udfordringerne, men at den snak også kommer med en paradoksal dobbelthed.

”Krigen i Ukraine handler jo om mennesker, ikke om forretning. Det er jo en katastrofe, og det er den ene del af snakken. Det er der, snakken starter hver morgen, og det næste er så, hvorvidt vi kan se noget i de tendenser og i den udvikling, der er – og hvad vi gør for at rette op på den.”

Helt konkret kan en fortsat påvirkning på forbrugernes købelyst – hvis den sætter sig over en længere periode – have mere langsigtede konsekvenser for Sport 24, der i 2019 rundede en milliard i omsætning og i 2020 nåede et resultat før skat på 58 mio. kr.

”Vi har en meget offensiv udvikling og strategi, som på mange måder skal udvikle den her virksomhed. Vi kommer til at kigge på nogle af de projekter, hvis det her sætter sig som en tendens, når vi sidder her om tre uger. Så bliver vi nødt til at tilrette vores indsatser,” siger Lars Elsborg.

Hvad vil det konkret betyde for jer?

”Det kan være udviklingsprojekter eller ekspansionsplaner, der bliver sat på hold, fordi det kan blive et spørgsmål om, hvorvidt det er rigtigt at presse på en organisation og bruge penge på at komme til et nyt land. Det bliver helt konkret fra projekt til projekt, at vi vil kigge ind i det.”

Krigen i Ukraine presser etik-agendaen til tops i virksomhederne

EU vil forbyde eksport af luksusbiler til Rusland

Mere fra DetailWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs