Amerikanske detailgiganter melder om opsving i onlinesalg

Høje brændstofpriser, tilbud og leveringsmuligheder får forbrugere til at søge mod onlinehandel i detailkæderne, som nærmer sig et niveau som under coronapandemien. 
Foto: Rick Wilking
Foto: Rick Wilking

Det amerikanske onlinesalg i dagligvarehandlen oplever et opsving igen grundet høje brændstofpriser, bekvemme leveringsmuligheder og en stigning i tilbud, melder amerikanske detailkæder. 

Det skriver Reuters

Onlinesalget udgjorde 15,9 pct. af det samlede detailsalg i USA i første kvartal, hvilket er det højeste siden det toppede med 16,4 pct. under pandemien i 2020’s andet kvartal ifølge det amerikanske medie, som har tallene fra departementet for commerce-data. 

Den amerikanske detailkæde Target fortæller til Reuters, at onlinesalget er tilbage i vækst i første kvartal efter mere end et år i nedgang. Detailkæden rapporterede også om et fald i det fysiske salg i butikken på 4,8 pct. i første kvartal, mens onlinesalget steg 1,4 pct. 

Konkurrenten Walmart meldte også om en stigning på 22 pct. i onlinesalg i USA i forrige uge, hvilket var over de forventede 17 pct. for perioden. 

Amerikanske detailkæder investerede kraftig i onlinesalg under pandemien med frynsegoder som streaming-abonnementer, rabatter på brændstof og flere leveringsmuligheder, som nu tyder på at vende retur. Levering af dagligvarer er det helt store trækplaster, hvor flere detailkæder også tilbyder gratis levering med abonnementsordninger. 

Opblomstring i onlinesalget afhænger dog af om brændstofpriserne forbliver høje, og om kunderne fortsætter med at betale for detailkædernes abonnementer. 

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie, FødevareWatch.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også