Prisstigninger på plastposer i Norge sættes på pause

Udsættelsen af den planlagte prisstigning sker ifølge miljøfonden på grund af en positiv effekt af tidligere prisstigninger.
Debatten om priserne på plastposer i Norge er en del af kampen for at nedbringe antallet af købte poser for omvendt at øge antallet af genanvendelige poser. | Foto: Finn Frandsen
Debatten om priserne på plastposer i Norge er en del af kampen for at nedbringe antallet af købte poser for omvendt at øge antallet af genanvendelige poser. | Foto: Finn Frandsen

Priser på 4 norske kr. for en plastpose har fået forbruget af poserne til at dale med 40 pct. i Norge, og effekten fra tiltaget, der har til formål at nedbringe antallet af plastposerne, får nu Handelens Miljøfond til at udskyde planlagte prisstigninger, der ellers var sat til at træde i kraft til nytår.

Nu er planen i stedet, at plastposerne skal stige med yderligere en krone inden sommeren 2024, siger adm. direktør Cecilie Lind til NRK.

I perioden august, september, oktober og november har Rema 1000 i Norge solgt 15 mio. færre plastposer end i samme periode året forinden. Også Coop i Norge meddeler en nedgang på 34 pct. i salget af poserne. Omvendt er salget af genbrugsnet øget med 390 pct., skriver NRK.

”Det er meget glædeligt at se, at mange af vores kunder har taget indkøbsnet eller andre bæredygtige alternativer til plastposen til sig,” siger Emilie Våge, chef for samfundsansvar og bæredygtighed i Rema 1000 Norge.

Nye tal fra Handelens Miljøfond viser, at nordmændene har reduceret sit forbrug af plastposer med knap 60 pct. sammenlignet med samme periode i 2022. Fondens mål er, at hver enkelt forbruger skal bruges under 40 plastposer årligt. I Norge blev der i 2022 købt 132 poser per person, hvilket svarer til 722 mio. plastposer samlet set.

Også i Danmark er udviklingen i højere grad gået væk fra plastposer og mod genanvendelige indkøbsnet. Flere kæder, deriblandt Lidl og Rema 1000, har for længe siden indført deres egne genanvendelige net, som kunderne kan købe og bruge igen og igen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også