Norsk kosmetikselskab tester europæisk ekspansionsstrategi i Danmark
Kosmetikwebshoppen Makeup Mekka har fart på væksten og er i fuld gang med en større europæisk ekspansion. Nu testes strategien for ekspansion i Europa i Danmark, efter selskabet i år er gået ind i nabolandet mod syd, fortæller adm. direktør Thea Hestad Kalvi til norske E24.
Makeup Mekkas forretningsmodel baserer sig ifølge Thea Hestad Kalvi på, at de fordyrende mellemled er skåret væk, så selskabet kan levere bedre priser end konkurrenterne. Hun kalder til E24 selv modellen for ”fast beauty”, der kan sammenlignes med modeselskaberne Zara og H&M, hvor Makeup Mekka skal agere hurtigt på tidens trends med egen produktion med egne mærkevarer inden for kosmetik.
I fjor voksede Makeup Mekkas toplinje med 36 pct. til 150 mio. norske kr. – en vækst, som ekspansionen til Sverige, der nu står for en fjerdedel af omsætningen, var motor i.
Makeup Mekka er nu i fuld gang på det danske marked med sin webshop, og Thea Hestad Kalvi tror på, at Danmark er den rigtige vej at gå i første led af den ambitiøse plan om at fortsætte ekspansionen til nye europæiske markeder.
”Vi ønsker at opnå samme salgsudvikling som i Sverige, bare korrigeret for markedsstørrelse. Vi ønsker også at opnå lønsomhed i løbet af 18–24 måneder,” siger hun til E24.
Makeup Mekka satser især på sociale medier som markedsføringsplatform og har i sine forskellige markeder lavet flere samarbejder med såkaldte influencers. Equip Capital opkøbte i 2019 95 pct. af det fremadstormende selskab.