Barbie-producent fremhæver film som bevis på ny strategi

Den nye hypede film, der netop har ramt biograferne verden over, forventes at booste salget af Barbi-dukker.
Den nye film er et eksempel på Mattels nye strategi om at gå fra at være legetøjsproducent til at tjene penge på film. | Foto: Mike Blake
Den nye film er et eksempel på Mattels nye strategi om at gå fra at være legetøjsproducent til at tjene penge på film. | Foto: Mike Blake
AF MARKETWIRE

Barbie-filmens sejrsgang i biografer verden over er et bevis på selskabets evne til at finde nye indtægtskilder for sine mærkevarer.

Det siger Ynon Kreiz, der er direktør for legetøjsproducenten Mattel, til Financial Times.

Udtalelsen kommer i kølvandet af, at Barbie-filmen i weekenden havde den bedste åbningsweekend i Nordamerika i år med en indtjening ved biografernes billetluger på 155 mio. dollar.

Ifølge Mattel-direktøren er Barbie-filmens succes et eksempel på, at Mattels strategi om at gå fra at være legetøjsproducent til en mærkevaredrevet mediefranchise virker.

Mattels indtjening i de tre måneder frem til slutningen af juni viser dog, at filmen ikke havde en nævneværdig effekt på salget af Barbie-dukker, skriver Financial Times. Salget af Barbie-dukker faldt 6 pct. til 283 mio. dollar i sidste kvartal, hvor selskabets samlede salg faldt med 13 pct. til 1,09 mia. dollar.

Selskabet forventer at tage markedsandele fra rivaler som Hasbro, og i den seneste måned er selskabets aktiekurs steget med 17 pct. Ynon Kreiz forventer, at salget af Barbie-dukker vil stige i andet halvår af 2023 og ende med at være positivt for helåret.

Direktøren siger videre til Financial Times, at selskabet har flere ideer i støbeskeen til at udbrede Barbie-filmens succes til andre af sine mærkevarer, heriblandt film og tv-serier om selskabets Hot Wheels-biler.

Til trods for investorernes positive reaktion på Barbie-filmens succes, er markedet ifølge avisen stadig varsomt over for forbrugeraktier, der er særligt udsatte for enhver potentiel økonomisk afmatning.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også