Barbie-producent fremhæver film som bevis på ny strategi
Barbie-filmens sejrsgang i biografer verden over er et bevis på selskabets evne til at finde nye indtægtskilder for sine mærkevarer.
Det siger Ynon Kreiz, der er direktør for legetøjsproducenten Mattel, til Financial Times.
Udtalelsen kommer i kølvandet af, at Barbie-filmen i weekenden havde den bedste åbningsweekend i Nordamerika i år med en indtjening ved biografernes billetluger på 155 mio. dollar.
Ifølge Mattel-direktøren er Barbie-filmens succes et eksempel på, at Mattels strategi om at gå fra at være legetøjsproducent til en mærkevaredrevet mediefranchise virker.
Mattels indtjening i de tre måneder frem til slutningen af juni viser dog, at filmen ikke havde en nævneværdig effekt på salget af Barbie-dukker, skriver Financial Times. Salget af Barbie-dukker faldt 6 pct. til 283 mio. dollar i sidste kvartal, hvor selskabets samlede salg faldt med 13 pct. til 1,09 mia. dollar.
Selskabet forventer at tage markedsandele fra rivaler som Hasbro, og i den seneste måned er selskabets aktiekurs steget med 17 pct. Ynon Kreiz forventer, at salget af Barbie-dukker vil stige i andet halvår af 2023 og ende med at være positivt for helåret.
Direktøren siger videre til Financial Times, at selskabet har flere ideer i støbeskeen til at udbrede Barbie-filmens succes til andre af sine mærkevarer, heriblandt film og tv-serier om selskabets Hot Wheels-biler.
Til trods for investorernes positive reaktion på Barbie-filmens succes, er markedet ifølge avisen stadig varsomt over for forbrugeraktier, der er særligt udsatte for enhver potentiel økonomisk afmatning.