Prisjusteringer og øget effektivitet sikrer Inditex stærkt første kvartal

Tøjproducenten, der står bag mærker som Zara, Pull & Bear og Bershka, overraskede positivt over hele linjen i første kvartal.
Inditex har bl.a. lukket en række knap så profitable Zara-butikker, og det har bidraget positivt til indtjeningen. | Foto: borja suarez
Inditex har bl.a. lukket en række knap så profitable Zara-butikker, og det har bidraget positivt til indtjeningen. | Foto: borja suarez
AF MARKETWIRE

Færre og mere effektive butikker bidrog sammen med prisjusteringer til et bedre kvartal end ventet for den spanske modegigant Inditex.

Salget var i januar, februar og marts løftet af fortsat efterspørgsel hos de økonomisk pressede forbrugere, der trods prisstigninger i kvartalet har søgt mod Inditex’ lavprismærker.

Priserne på Zaras billigste varer er hævet 20 pct. på årsbasis, mens prisen på butikskædens dyrere varer er nogenlunde uændret sammenlignet med for et år siden, fremgår det af en undersøgelse foretaget af Credit Suisse.

Dertil har det spanske selskab sparet på omkostningerne gennem lukningen af mindre overskudsgivende Zara-butikker og øget effektivitet i de tilbageværende. Samlet er antallet af Inditex’ butikker faldet 17 pct. siden 2019 eksklusiv lukningen af 515 butikker i Rusland.

Slår forventningerne

Inditex’ omsætning voksede i første kvartal med 13 pct. til 7,61 mia. euro, hvor analytikerne ifølge Bloomberg News havde ventet 7,56 mia. euro.

Bruttoresultatet endte på 4,60 mia. euro i kvartalet, svarende til en bruttomargin på 60,5 pct. Det er den højeste bruttomargin hos Inditex i over 10 år, skriver Bloomberg News.

Driftsoverskuddet landede på 1,48 mia. euro mod ventet 1,35 mia. euro, og overskuddet efter skat lød på 1,17 mia. euro – en vækst på 54 pct. Her havde analytikerne regnet med 1,03 mia. euro.

”Inditex opererer i 213 markeder med en lav andel i en yderst fragmenteret sektor, og vi ser stærke vækstmuligheder. Vi venter øget salgsvækst i vores butikker i fremtiden,” skriver tøjproducenten i sit regnskab.

Det spanske selskab har dertil løftet en del af sløret for udviklingen i det indeværende andet kvartal. I perioden 1. maj til og med 4. juni voksede salget målt i faste valutaer med 16 pct. sammenlignet med samme periode af 2022.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også