Modebrand møder kritik efter aktieudbud: "Det nærmer sig vildledning"
Lanceringen af et fordelskoncept og medejerskab af modebrandet Han Kjøbenhavn møder skarp kritik fra Forbrugerrådet Tænk, skriver Euroinvestor.
Onsdag i sidste uge lancerede modebranddet et aktieudbud, hvor kunder kan betale 4.245 kr. for at reservere 50 aktier i et aktieselskab, som Han Kjøbenhavn overvejer at overgå til at være. Han Kjøbenhavn er i dag et anpartsselskab og kan derfor ikke udlodde aktier i selskabet.
Han Kjøbenhavn har ifølge Euroinvestor oplyst, at aktierne i sig selv har en kurs på 18,95 kr., hvilket gør den samlede værdi af aktierne i pakken til 947,50 kr. Resten af prisen, som kunderne skal betale for pakken er for fordele som rabat på Han Kjøbenhavns produkter, adgang til modeshows og en NFT.
”Jeg ved ikke, om det er bevidst, men jeg synes, det er uigennemsigtigt, og at det nærmer sig vildledning,” siger Forbrugerrådet Tænks cheføkonom Morten Bruun Pedersen til Euroinvestor.
Han Kjøbenhavns adm. direktør, Daniel Søndergaard Hummel, erkender, at selskabet skulle have oplyst mere detaljeret om værdien af de enkelte elementer, men afviser, at der er tale om vildledning.
”Den pakke, som vi har lavet, indeholder to elementer. 50 b-kapitalandele og købsfordele. De kan ikke skilles ad, og det er vi meget tydelige omkring,” siger han til Euroinvestor.
Voksede i 2021
Han Kjøbenhavn har endnu ikke offentliggjort regnskabet for 2022, men forbedrede i 2021 forretningen med en bruttofortjeneste på 13,3 mio. kr. mod 7,8 mio. kr. i 2020. Samtidig blev driftsresultatet (EBITDA) næsten tredoblet fra 1,6 mio. kr. i 2020 til 4,8 mio. kr.
Fremgangen skyldtes ifølge ledelsen et målrettet fokus på ”international vækst i engrosforretningen og en positionering af brandet på de internationale modeuger.”
Væksten på toplinjen sendte overskuddet på bundlinjen op på 2,2 mio. kr.
Brandet, der både sælger herre- og damemode via egne kanaler og via forhandlere, har flagskibsbutik dels i København og dels i London.