DBU tygger på næste skridt efter dom i Power-sag

DBU vil stadig være opmærksom på misbrug af kommercielle rettigheder, siger kommunikationschef efter dom.
"Vi vil nu nærlæse afgørelsen for det forhold, hvor vi ikke har fået medhold, og vurdere de næste skridt," siger Jakob Høyer i en skriftlig udtalelse efter torsdagens dom. (Arkivfoto) | Foto: Lars Poulsen
"Vi vil nu nærlæse afgørelsen for det forhold, hvor vi ikke har fået medhold, og vurdere de næste skridt," siger Jakob Høyer i en skriftlig udtalelse efter torsdagens dom. (Arkivfoto) | Foto: Lars Poulsen
AF RITZAU

En dom fra Sø- og Handelsretten gik torsdag mod Dansk Boldspil-Union (DBU), som mente, at varehuskæden Power med tre reklamer i forbindelse med EM i 2021 havde brudt markedsføringsloven.

Det var retten ikke enig i, og nu vil man fra DBU’s side overveje, hvad næste skridt er. Det siger DBU’s kommunikationschef, Jakob Høyer.

”Vi vil nu nærlæse afgørelsen for det forhold, hvor vi ikke har fået medhold, og vurdere de næste skridt,” siger han i en skriftlig udtalelse.

Den væsentligste del af sagen drejede sig om, hvorvidt Power krænkede DBU’s rettigheder ved at bruge et billede af en fodboldspiller i en orange fodboldtrøje og ordet ”fodboldfest,” samtidig med at virksomheden udloddede billetter til Danmarks kamp mod Finland i gruppespillet.

Det mente retten ikke, at Power ”hverken direkte eller indirekte” gjorde.

”Vi vil altid være opmærksomme på, at DBU’s kommercielle rettigheder ikke bliver misbrugt af virksomheder, som ikke er vores kommercielle partnere. Det er afgørende for, at DBU kan sikre kommercielle indtægter og penge til udviklingen af alle dele af dansk fodbold – fra børnefodbold og talentudvikling til træneruddannelse og de danske fodboldlandshold. Det ændrer denne afgørelse ikke på,” siger Jakob Høyer og uddyber:

”Det er en unik ret at kunne bruge DBU’s brand og de immaterielle- og kommercielle rettigheder, der knytter sig til DBU, til at sælge produkter og markedsføre sin virksomhed.”

DBU fik til gengæld medhold i, at forbundets daværende kommercielle chef, Ronnie Hansen, ikke brød loven med sine udtalelser om Powers markedsføringsstrategi i radioprogrammet ”Radio4 Morgen” i 2021.

Power havde nedlagt påstand om, at fodboldforbundet skulle betale Power 100.000 kroner, men det fik elektronikgiganten ikke medhold i.

Omvendt ville DBU have en million kroner fra Power for potentielle tab af sponsorindtægter. I det forhold blev Power frifundet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også