Britisk inflation på dagligvarepriser er rekordhøj

De skyhøje prisstigninger på dagligvarer får både forbrugere og supermarkeder til at skride til handling, lyder det fra analyseinstituttet Kantar.
Særligt produkter som mælk, ost og æg bidrager til den rekordhøje inflation. | Foto: Jim Vondruska
Særligt produkter som mælk, ost og æg bidrager til den rekordhøje inflation. | Foto: Jim Vondruska

Inflationen i supermarkedspriser i Storbritannien har ramt et nyt rekordhøjt niveau på 17,5 pct. i de seneste fire uger frem til den 19. marts, skriver The Guardian.

Det er især priserne på æg, mælk og ost, der stiger mest og dermed skubber til udviklingen, og ifølge analyseinstituttet Kantar betyder udviklingen, at en gennemsnitlig husholdning nu bruger omkring 47.500 kr. på et år, hvilket er 7.000 kr. mere end for et år siden.

Ifølge Kantar er det niende måned i streg med tocifret inflation i dagligvarepriserne og altså nye dårlige nyheder for den britiske befolkning. Til gengæld har det skubbet til en udvikling i særligt discount, siger Fraser McKevitt, chef for retail og kundeindsigt i Kantar ifølge The Guardian.

”Forbrugerne skrider til handling og jagter tydeligt den bedste værdi for pengene. Antallet af kunder steg i denne måned, hvor husstandene gik i butikkerne lidt mere end fire gange om ugen i marts. Bortset fra julen er det den højeste frekvens, vi har set siden pandemien,” siger han og tilføjer, at krisen også har tvunget supermarkederne til at handle og være opmærksomme på egne priser, så kunderne ikke går andetsteds hen.

Den skyhøje inflation i Storbritannien har været gunstig for de tyske discountkæder Aldi og Lidl, der har oplevet en stor fremgang over det seneste halve år. Lidl er lige nu det hurtigst voksende dagligvarekæde, mens rivalen Aldi nu har opnået en markedsandel på 9,9 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også