Britisk dagligvarekæde vil sænke prisen på egne private label-varer

Waitrose vil bruge omkring 850 mio. kr. på at sænke prisen på hundredvis af sine private label-varer i kampen om de inflationsramte forbrugere.
Foto: Newscast/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Newscast/AP/Ritzau Scanpix

Den britiske dagligvarekæde Waitrose, der længe har haft prædikat af at være premium-supermarkeder, går nu den stik modsatte vej i den hårde kamp om de inflationsramte forbrugere i Storbritannien, der har set sin købekraft blive udhulet mere og mere på bagkant af coronapandemien, skriver The Guardian.

Dagligvarekæden vil nemlig sænke prisen på godt en tredjedel af sine private label-varer, også kaldet Essential.

En Kantar-analyse fra januar viste, at det for hver husholdning vil være 778 pund – svarende til 6.660 kr. – dyrere i årlige indkøb, hvis ikke forbrugerne selv reducerer forbruget, efter dagligvarepriserne steg med 16,7 pct. i januar i Storbritannien i forhold til samme måned i 2022.

Waitrose meddeler, at den vil bruge 100 mio. pund – omkring 845 mio. kr. – på at reducere priserne på hundredvis af varer, og at priserne fra onsdag vil være gennemsnitligt 14 pct. billigere. En tredjedel af varerne vil dog få en permanent besparelse på 20 pct. eller mere, siger James Bailey, adm. direktør i Waitrose.

”Vi forstår, at det er vigtigere end nogensinde for alle at få værdi for pengene. Derfor skærer vi priserne på hundredvis af hverdagsfavoritter fra gulerødder til smør, te og kaffe, hvor mange af varerne bliver reduceret med 20 pct. eller mere,” siger han ifølge The Guardian.

Waitrose står for en markedsandel på 4,7 pct., men presses bl.a. af de hurtigt voksende tyske discountkæder Aldi og Lidl, der over det seneste år er vokset mærkbart og taget markedsandele.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også