18 års forberedelse er slut: Plantorama åbner center til 215 mio. kr.

Plantorama sætter sin hidtil største nål i Danmarkskortet med åbningen af et nyt center i Taastrup, der for alvor skal få fat på hovedstadskunderne.
Fredag åbnede Plantorama centret i Taastrup, som er kædens hidtil største. | Foto: Camilla Rønde, Plantorama.
Fredag åbnede Plantorama centret i Taastrup, som er kædens hidtil største. | Foto: Camilla Rønde, Plantorama.

En samlet investering på 215 mio. kr. og et forarbejde på 18 år ligger bag havecenterkæden Plantoramas nyåbnede og hidtil største center i den københavnske forstad Taastrup.

Det er 11 år siden, at den jyskbaserede kæde etablerede sig på Sjælland, og selv om Plantorama efterhånden har slået rødder i Københavnsområdet og Nordsjælland skal det nye have- og oplevelsescenter på 15.000 kvm for alvor have fat i hovedstadskunderne.

”Grunden til, at jeg kiggede på Taastrup helt tilbage i 2005, var til dels, fordi der ligger den største Ikea i Danmark, som trækker mange kunder til,” siger Peter Vang Christensen, adm. direktør i Plantorama, og peger på den anden grund.

”Hvis man tegner en cirkel rundt om området, bor der rigtig mange mennesker. Så der er en god kundekreds, og for os er det en drøm at få lov at få et have- og oplevelsescenter i nærheden af Storkøbenhavn.”

Centret i Taastrup, der åbnede fredag, er Plantoramas femte af slagsen øst for Storebælt, og det er samtidig havecenterkædens største investering nogensinde i kroner og øre. Foruden Taastrup har Plantorama også et center i Vallensbæk og på Amager. Derudover har kæden to centre i Nordsjælland, i Hørsholm og Hillerød.

Centret i Hillerød var Plantoramas første på Sjælland, som åbnede i 2012. Centret kostede 80 mio. kr. at etablere, og sidste år stod centret igen klar efter en udvidelse på 30-35 mio. kr. Med en samlet investering på omkring 110 mio. kr. var det Plantoramas hidtil dyreste center, og dermed er Taastrup-centret altså næsten dobbelt så dyr.

Med så stor en investering kræver det mange kunder og mange varer gennem kasseapparatet. Peter Vang Christensen vil ikke ud med nulpunktsomsætningen – altså hvor stor en omsætning, der skal til, før centret løber rundt økonomisk.

”Der skal selvfølgelig noget til, men på åbningsdagen har der været fyldt parkeringsplads, og jeg tror, at gæsterne tager godt imod det. Og med 14 centre har vi også nogle stordriftsfordele med indkøb, marketing, it osv. Så vores nulpunktsomsætning er egentlig lavere, end man lige regner med,” siger Peter Vang Christensen.

Der var kø, da Plantorama fredag slog dørene op for det nye center i Taastrup. | Foto: Camilla Rønde
Der var kø, da Plantorama fredag slog dørene op for det nye center i Taastrup. | Foto: Camilla Rønde

Restorama og legeland

Centret i Taastrup er i to etager og indeholder alle Plantoramas forskellige satsninger. I stueetagen er have- og dyrecenter og ting til boligen, mens der på 1. sal er både café, restaurant og legeland.

”På caféen er vi franchisetager, hvor vi betaler en afgift til Espresso House, men det er vores eget personale, og restauranten hedder Restorama, som er vores eget koncept,” siger Peter Vang Christensen.

De forskellige satsninger er en del af Plantoramas strategi om at brede sig fra ”blot” at være et havecenter til også at være et oplevelsescenter, og det skal med tiden bredes ud til alle kædens centre.

”For os er det vigtigt at få spredt vores koncepter ud, så der kommer café, restaurant og dyrecenter ud i alle vores centre, så vi kan markedsføre vores koncepter for hele kæden,” siger Peter Vang Christensen.

Plantorama er et dansk familieforetagende, og Peter Vang Christensen er sjette generation af gartnere i familien. Det var hans far, Søren Vang Christensen, der grundlagde Plantorama i 1987. I 1996 overtog sønnike, og dermed Peter Vang Christensen 27 års erfaring i spidsen for virksomheden.

Holder fokus på Danmark

Det er to år siden, at Plantorama senest åbnede et nyt center, og Taastrup-centret bliver den eneste centeråbning i år, mens Plantorama til næste år forventer at åbne et nyt center i Kolding til foråret.

”Vi har en grund på 50.000 kvm ved Kolding Storcenter, hvor vi er i gang med gravearbejdet til centret. På grunden har vi brugt de sidste år på at sikre et par fredede arter, der levede i et par kunstige søer, og som nu er flyttet over i nogle nye søområder, der er etableret specielt til deres behov,” siger Peter Vang Christensen og uddyber, at Plantorama også er i gang med en ombygning af centret på Amager.

”Der er vi i gang med en kæmpe ombygning. Det er et gammelt havecenter, som vi overtog (i 2017, red.). Det skal blive til et mere moderne Plantorama, og det er planen, at det også står færdigt til foråret,” siger Peter Vang Christensen.

Plantorama har de seneste år ombygget og udbygget flere af kædens centre, og generelt understreger Peter Vang Christensen, at Plantorama ikke skruer ned for dette. Sidste år løftede Peter Vang Christensen også sløret for en ambition om at have 27 centre inden udgangen af 2030. Her et år senere er han dog ikke lige så forhippet på, hvor mange centre Plantorama skal have.

”For os er det ikke så vigtigt, hvor mange centre vi bygger. Vi skal øge omsætningen, men det kan også ske med udbredningen af vores forskellige koncepter og gennem udbygninger, og så sparer vi heller ikke på investeringer i digitalisering,” siger Peter Vang Christensen og henviser til nye indkøbssystemer og øget fokus på kædens webshop.

”Det kan godt være, det ender med 25 eller 27 centre i 2030, men jeg ved det ikke. Vi skal også lige se på, hvordan de kommende år kommer til at gå. Jeg tror ikke, 2023 og 2024 bliver nogle lette år,” siger Peter Vang Christensen.

Af samme årsag er der heller ingen konkrete planer om at rykke til udlandet. Han har dog fortsat et godt øje til det tyske marked, hvor han under sin uddannelse arbejdede på et havecenter i Berlin i starten af 90’erne.

”På kort sigt koncentrerer vi os om Danmark, men man ved aldrig. Jeg tror, Plantorama vil passe godt i Tyskland. Der er mange danske koncepter, der har succes i Tyskland, og jeg tror også, at vi en dag etablerer os dér, for det er jo et stort marked med over 80 mio. indbyggere,” siger Peter Vang Christensen.

Det er efterhånden et år siden, at Plantorama senest fremlagde regnskab. Det skete 30. marts, hvor kæden præsenterede rekordregnskab – både målt på omsætning og overskud. Omsætningen i 2021 steg således med 10 pct. til 592 mio. kr., mens overskuddet voksede med 22 pct. til 54 mio. kr.

Væksten i 2021 var især drevet af åbningen af to centre i henholdsvis Tilst og Hørsholm.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også