Investeringschef: Danske virksomheders russiske investeringer er tabte

Skovirksomheden Ecco er blandt de virksomheder, der har valgt side til Ruslands fordel i krigen.
Rusland er blandt Eccos største markeder, og adm. direktør Panos Mytaros var efter den russiske invasion ude i Berlingske og Finans for at forsvare beslutningen om at blive i landet. | Foto: Rikke Kjær Poulsen
Rusland er blandt Eccos største markeder, og adm. direktør Panos Mytaros var efter den russiske invasion ude i Berlingske og Finans for at forsvare beslutningen om at blive i landet. | Foto: Rikke Kjær Poulsen
AF MARKETWIRE

Mens det er lykkedes nogle danske virksomheder at sælge deres forretninger i Rusland fra, så er der stadig mange danske virksomheder, der endnu ikke er kommet ud af de russiske marked. Og de bør erkende, at aktiverne ikke længere har værdi.

Det skriver Finans.

”Pengene er tabt. Det skal virksomheden holde op mod det brand-mæssige tab,” siger Anders Schelde, investeringschef i Akademikerpension, til Finans.

Han peger på, at der er mange usikkerheder forbundet med de investeringer, der stadig er i Rusland, herunder om man kan fortsætte med at være ejer, beskyttelsen af rettigheder, om det er muligt at sælge, eller om man kan trække overskud hjem til Danmark.

Rockwool og Ecco er fortsat i det russiske marked, mens Carlsberg har meldt ud, at koncernen arbejder på et frasalg.

Vestas har for nyligt afskediget sine russiske medarbejdere og nedskrevet værdien af sine aktiver i landet, mens A.P.Møller-Mærsk i denne uge har solgt sine aktiver i landet fra, men med nye regler i Rusland er det svært at gennemskue, hvornår det er tilladt at sælge uden at skulle yde en rabat på 50 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også