Luksusvarekæmpe er ramt af stor Gucci-salgstilbagegang

Både Gucci og Yves Saint Laurent præsterede værre end forventet i fjerde kvartal, og særligt førstnævntes nedgang skyldes det kinesiske marked.
Gucci sælger blandt andet modetøj og parfume i det øvre prisniveau. | Foto: Andrew Kelly
Gucci sælger blandt andet modetøj og parfume i det øvre prisniveau. | Foto: Andrew Kelly
AF MARKETWIRE

Den franske luksuskoncern Kerings omsætning dykkede i fjerde kvartal, da Gucci blev ramt af afbrydelser i Kina og et reklamekontrovers, der har ramt efterspørgslen efter Balenciaga-produkter.

Den sammenlignelige salgsvækst for hele Kering-koncernen skuffer med at falde 7 pct. i fjerde kvartal mod et ventet fald spået af analytikerne på 1,47 pct.

Her er der skuffelser hele vejen rundt med dårligere end ventet salgsvækst for både Gucci, der dykker 14 pct. mod ventet fald på 9,9 pct., og for Yves Saint Laurent, der kun steg med 4 pct. mod ventet 9,4 pct.

For Gucci i fjerde kvartal faldt salget i direkte drevne butikker med 15 pct., da det var væsentligt påvirket af coronasituationen i Kina.

For hele 2022 steg den samlede omsætning med 15 pct. til 20,35 mia. euro mod ventet 20,56 mia. euro.

Driftsindtjeningen steg 11 pct. sidste år til 5,59 mia. euro mod ventet 5,77 mia. euro med en skuffelse fra Gucci, mens Yves Saint Laurent og Bottega Veneta leverede lidt mere end ventet.

Udbyttet per aktie på 14 euro skuffer også, da analytikerne havde ventet 14,37 euro.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også