Matas forbedrer driften efter godt julesalg

Et ”funklende” godt julesalg var stærkt medvirkende til, at Matas øgede omsætningen med knap 20 mio. kr.
"Tallene bekræfter vores væktsstrategi," siger topchef Gregers Wedell-Wedellsborg i forbindelse med regnskabet. | Foto: Stine Bidstrup
"Tallene bekræfter vores væktsstrategi," siger topchef Gregers Wedell-Wedellsborg i forbindelse med regnskabet. | Foto: Stine Bidstrup
AF MARKETWIRE

Butikskæden Matas forbedrede driftsindtjeningen før særlige poster i tredje kvartal af det skæve regnskabsår 2022/2023, mens overskuddet på 147 mio. kr. var på niveau med sidste år.

Driftsresultatet, EBITDA, før særlige poster beløb sig til 296 mio. kr. for tredje kvartal 2022/23 mod 284 mio. kr. i samme periode sidste år.

Det svarer til en EBITDA-margin før særlige poster på 21,2 pct. for 3. kvartal 2022/23 mod 20,6 pct. sidste år.

Det fremgår af Matas’ regnskab for kvartalet onsdag.

Omsætningen var kendt på forhånd, da Matas 5. januar har afleveret foreløbige tal.

Toplinjen steg i perioden til 1.396 mio. kr. fra 1.378,4 mio. kr. sidste år, mens ”Like for like”-væksten endte på 1,2 pct. mod 2,8 pct i samme kvartal 2021/22.

”Julehandlen i Matas var funklende. Vi har ekspederet et rekordhøjt antal kunder, fastholdt vores høje kundetilfredshed og afsluttet kvartalet med en 16 pct. vækst i onlinesalget. Tallene bekræfter vores væktsstrategi, selv i et udfordrende detailmarked,” siger Matas’ topchef Gregers Wedell-Wedellsborg i regnskabet.

Fastholder forventningerne

Resultatet betyder, at butikskæden fastholder forventningerne til 2022/23, men ser dog nu indtjeningsmarginen ende i den høje ende af det udmeldte forventningsspænd.

Dermed venter Matas fortsat en omsætningsvækst mellem 1-3 pct., mens der nu ventes en EBITDA-margin før særlige poster i den øvre ende af intervallet på 17-18 pct.

”Rentabiliteten blev forbedret til trods for øgede energi- og anlægsomkostninger grundet vækst i egne brands samt vores pluk-i-butik koncept, som sikrer levering til kunderne inden for en time samt reducerer ordreopfyldelsesomkostningerne. På baggrund af de gode resultater for 3. kvartal 2022/23, ventes EBITDA-marginen før særlige poster at ligge i den øvre ende af det guidede interval for regnskabsåret 2022/23,” skriver Matas i regnskabet om forventningerne.

Matas nedjusterede forventningerne til omsætningsvæksten i forbindelse med sin handelsopdatering 5. januar fra tidligere 1-4 pct.

Tabel for Matas’ regnskab for tredje kvartal:

I mio. kr. Q3 2022/2023
Q3 2021/2022
FY 2021/2022
FY 2020/2021
Omsætning
1.396,2
1.378,4
4.344,2
4.163,6
Like for like vækst (pct.)
1,2
2,8
2,1
13,5
Bruttoresultat
620,9
613,7
1.966
1.841,2
EBITDA før særlige poster
295,9
283,5
802,6
797,1
EBITDA-margin før særlige poster (pct.)
21,2
20,6 18,5
19,1
EBIT
201,4
193,7
388,3
380,4
Nettoresultat
147,3
146,7
276,5
269

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også