Detailsalget svandt mere i Danmark end i resten af EU i andet halvår

Der blev solgt færre varer i detailhandlen i andet halvår og samtidig valgte de danske forbrugere i højere grad mærkevarer fra, skriver Finans.
Der blev puttet færre varer i indkøbsvognene i 2022 i Danmark. | Foto: Thomas Borberg
Der blev puttet færre varer i indkøbsvognene i 2022 i Danmark. | Foto: Thomas Borberg

I andet halvår blev der købt 7,6 pct. færre varer i den danske detailhandel, og dermed fører danske forbrugere an som dem, der har sparet mest på indkøbsedlen i EU. Det skriver Fínans på baggrund af tal fra Eurostat.

Næstmest faldt salget i Sverige målt på mængder. Her var tilbagegangen 4,7 pct. efterfulgt at Belgien , hvor det faldt 4,4 pct. i forhold til andet halvår 2021.

Samtidig melder de danske detailkæder om forskydninger i salget mod de billigere private label-varer og væk fra de eksterne leverandørers mærkevarer, skriver Finans. 

Det er især i andet halvår, inflationen har fået forbrugerne til at slå om og ændre indkøbsvaner. For hele 2022 faldt salget målt i mængder med 4,32 pct. i danske supermarkeder - på andenpladsen følger Belgien med et fald på 3,8 pct.

Ændringerne i indkøbskurve og kundestrømme i supermarkederne har udløst store omlægninger i det danske dagligvarelandskab. 

I efteråret lancerede Salling Group discountkonceptet Basalt, mens Coop lukkede Fakta til fordel for kæden 365discount. Op til jul valgte tyske Aldi at trække sig fra det danske marked efter 45 år og sælge størstedelen af butikkerne til Rema 1000. 

Senest har Salling Group og Coop nedlagt deres online supermarkeder, og samtidig har Coop besluttet at lukke Irma og slå Kvickly og Superbrugsen sammen i den nye kæde Coop. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også