En del af Watch Medier

DetailWatchtirsdag7. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
25.01.2023kl. 10.40

Festlig juleperiode sikrer Primark et øget salg

Salget i Primarks butikker er steget med 11 pct. i de seneste fire måneder, og særligt festtøjet har været en medvirkende faktor.
Primark har flest butikker i Storbritannien, men er også til stede i bl.a. Spanien, Tyskland, Holland og Portugal. | Foto: Carl Recine/Reuters
Primark har flest butikker i Storbritannien, men er også til stede i bl.a. Spanien, Tyskland, Holland og Portugal. | Foto: Carl Recine/Reuters
af ALEXANDER THORUP JENSEN

En stærkt salg af højhælede sko, jakkesæt til kvinder og strik har været med til at øge Primarks salg i juleperioden, skriver The Guardian.

I de seneste fire måneder frem til 17. januar er salget steget med 11 pct. i forhold til samme periode i 2021. Den britiske koncern Associated British Foods, der står bag Primark, meddeler, at Primark har solgt flere produkter, selvom priserne er steget med omkring 8 pct.

I Storbritannien, som er Primarks hovedmarked, steg salget med op til 15 pct., og det skyldes især, at forbrugerne igen er kommet ud i butikker og varehuse efter et 2021 præget af tvangslukninger og frygt for smitte.

”Salget af høje hæle er tilbage på niveau med før coronapandemien,” siger John Bason, finansdirektør i Associated British Foods, ifølge The Guardian og tilføjer, at Primark har kunnet mærke, at forbrugerne både har manglet festligt tøj og tøj til hverdagen.

Primark er langt fra den eneste store aktør i Storbritannien, der oplevede en massiv fremgang under seneste års juleperiode. Også dagligvarekæder som Sainsbury’s og Aldi har tidligere berettet om ”rekordhøjt salg.” 

Nye varehuse

I december meddelte Primark, at kæden planlægger en milliardstor investering i minimum fire nye varehuse i Storbritannien, og kort efter fortalte modekæden, at den også vil bruge omkring 750 mio. kr. i nye butikker og renovering af eksisterende butikker i Spanien, der er Primarks næststørste marked efter Storbritannien. 

Primarks udvidelse i både Spanien og Storbritannien kommer, selvom kæden forventer en overskudsgrad næste år, der vil være lavere end de forventede 8 pct. for andet halvår af indeværende regnskabsår.

Primark blev grundlagt i 1969 af irske Arthur Ryan, men har i dag hovedkontor i Boston i Amerika. Primark har størstedelen af sine butikker i Storbritannien, men har derudover også butikker i blandt andet Spanien, Tyskland, Holland og Portugal.

Relaterede artikler:

  • Primark har flest butikker i Storbritannien, men er også til stede i bl.a. Spanien, Tyskland, Holland og Portugal. | Foto: Carl Recine/Reuters

    Stor modekæde investerer nyt trecifret millionbeløb i spanske butikker

    For abonnenter

  • Primark har flest butikker i Storbritannien, men er også til stede i bl.a. Spanien, Tyskland, Holland og Portugal. | Foto: Carl Recine/Reuters

    Stor modekæde vil investere milliardbeløb i nye britiske varehuse

  • Primark har flest butikker i Storbritannien, men er også til stede i bl.a. Spanien, Tyskland, Holland og Portugal. | Foto: Carl Recine/REUTERS / X03807

    Stor modekæde afviser yderligere prisstigninger af frygt for faldende salg

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Som et led i Coops nye strategi – Fremtidens Coop – ændrer Dagli'brugsen navn til Brugsen. Størstedelen af de lokale Dagli'brugsen-butikker er drevet af selvstændige brugsforeninger. | Foto: Bo Amstrup
Dagligvarer

Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger

Andelen af brugsforeninger, der havde plus på bundlinjen, blev i 2021 også mindre, viser en stor gennemgang af regnskaberne fra de selvstændige Coop-butikker, DetailWatch har foretaget.
  • Coop-bagland overvejer organisering efter kædefusion
  • Coop-bagland bakker op om store forandringer – men vil se resultater

For abonnenter

Brian Andersen står i spidsen for Matas digitale strategi, der ud over ekspansionen til Sverige og Norge skal udvide sortimentet i webshoppen. | Photo: Matas/PR
Mode og Velvære

Matas jagter volumen med webshop i nabolande

For abonnenter

Rektor for Det Kongelige Akademi, Lene Dammand Lund, opfordrer sammen med kolleger til at øge forskningen, hvordan modebranchens klimabelastning kan sænkes. | Foto: Jacob Ehrbahn
DetailWatch

Branchefolk opfordrer til mere grøn forskning i modedesign

John Wagner, i årevis har varetaget købmændenes interesser, overtager bestyrelsesposten i KFI fra Lisbeth Dalgaard, der forlader købmandsbranchen. | Foto: Keld Navntoft/dsk/pr
Dagligvarer

John Wagner får plads i købmandsfonds bestyrelse

For abonnenter

Søstrene Anne og Katrine Lindgren startede Bylindgren i 2015. | Foto: Bylindgren/pr.
Mode og Velvære

Nordjysk børnetøjsbrand melder om stigende interesse for genbrugskoncept

For abonnenter

Bag Shein står den kinesiske forretningsmand Chris Xu.
DetailWatch

Kinesisk online modekæmpe vinder frem i Danmark

Læs også

Foto: Forbrugerombudsmanden / Pr
Nyheder

Partier kritiserer tilsyn med greenwashing: "Der skal være en konsekvens"

Trods øget strafferamme og en ekstra bevilling er ingen virksomheder, der har brudt reglerne for grøn markedsføring, politianmeldt endnu. Det er kritisabelt, mener bl.a. Konservative, mens Forbrugerombudsmanden afviser, skriver DanWatch.

For abonnenter

Kenneth Nørgaard har været adm. direktør for Babysam siden 2015. | Foto: Joachim Ladefoged
DetailWatch

Babykæde venter konsolidering: "Vi ser et øget prispres"

Inflation og prispres presser indtjeningen i detailkæden Babysam trods omsætningsvækst i nyt regnskab. Direktør vil kigge på nye opkøbsmuligheder i år, lyder det.

For abonnenter

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix.
DetailWatch

Ny DSK-direktør ærgrer sig over Irma-farvel

Jannick Nytoft, adm. direktør for De Samvirkende Købmænd, ærgrer sig over Coops beslutning om at sige farvel til den 137 år gamle Irma-kæde.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Nordjysk børnetøjsbrand melder om stigende interesse for genbrugskoncept – 11.56
  • Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger – 11.55
  • Kinesisk online modekæmpe vinder frem i Danmark – 11.54
  • Konkursstigning i januar - også inden for handel – 11.20
  • Matas jagter volumen med webshop i nabolande – 11.09
  • John Wagner får plads i købmandsfonds bestyrelse – 11.03
  • Rema 1000 og Coop trækker prisstigninger tilbage i Norge – 10.23
  • Branchefolk opfordrer til mere grøn forskning i modedesign – 09.39
  • Partier kritiserer tilsyn med greenwashing: "Der skal være en konsekvens" – 08.01
  • Nemlig.com afviser prisstigninger efter ny overenskomst – 07.55
  • Bestseller-brand vil øge andelen af øko-bomuld efter fald sidste år – 07.15
  • Babykæde venter konsolidering: "Vi ser et øget prispres" – 06.30
  • Forud for regnskab: Pandora ventes at skuffe – 6. feb.
  • Detailsalget svandt mere i Danmark end i resten af EU i andet halvår – 6. feb.
  • B&O har hævet prisen på flere luksusprodukter markant – 6. feb.
Flere nyheder

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Intelligence Specialist

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

  • Om DetailWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge