Coop: Farvel til store bededag er søm i kisten for landsbyerne

Dagligvarebutikker kommer til at gå glip af vigtig omsætning på store bededag ifølge dagligvarekæden Coop.
En enkelt feriedags omsætning kan være afgørende for de små dagligvarebutikker ifølge Coop, der nu blandet sig i debatten om afskaffelsen af store bededag. | Foto: Rasmus Baaner
En enkelt feriedags omsætning kan være afgørende for de små dagligvarebutikker ifølge Coop, der nu blandet sig i debatten om afskaffelsen af store bededag. | Foto: Rasmus Baaner
AF RITZAU

Forslaget om at afskaffe store bededag er endnu et søm i kisten for de danske landsbyer.

Det vil nemlig gå ud over de små dagligvarebutikker, som i modsætning til de store supermarkeder må holde åbent, på hvad der i dag er en helligdag.

Sådan lyder det fra dagligvarekæden Coop, der står bag Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, 365discount og Irma.

”En enkelt dag kan betyde en omsætning på 50.000-100.000 kroner, som er afgørende for en lille butik, siger Coops kommunikations- og analysechef,” Lars Aarup.

I forvejen har købmanden eller brugsen i landsbyerne det svært ifølge Lars Aarup. Derfor tæller hver en krone i budgettet.

”Når den sidste butik i landsbyen lukker, ser man typisk, at flere fraflytter, og det har store konsekvenser for folk, der bor der,” siger Lars Aarup.

Uheldig timing

Samtidig ser dagligvarekæden forslaget som værende kommet på et særdeles uheldigt tidspunkt.

Det har nemlig ifølge Lars Aarup ikke gjort overenskomstforhandlingerne nemmere.

”Det bliver i forvejen en historisk svær situation at lave overenskomst i, så det vil være et ekstra ben at tage højde for,” siger Lars Aarup.

Han henviser til lønmodtagernes krav om lønforhøjelser i lyset af den høje inflation.

”Arbejdstider på arbejdsmarkedet er noget, der skal aftales mellem parterne. Når det her kommer på den her måde, kan det godt gå hen og blive et konfliktelement i de forestående overenskomstforhandlinger,” siger Lars Aarup.

Regeringen bestående af Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne besluttede i forbindelse med regeringsforhandlingerne, at de ville afskaffe en helligdag for at tilvejebringe midler til at fremrykke investeringer i forsvar.

Målet er at nå Nato-målsætningen om at bruge to procent af landets bruttonationalprodukt (bnp) på forsvar i 2030 i stedet for som tidligere aftalt i 2033.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også